BTW - 09.12.2014

Internetbestelling door particulier of ondernemer?

Bedrijven bieden tegenwoordig steeds meer de mogelijkheid om goederen ook via internet te bestellen, te betalen en te laten bezorgen. Voor de btw is dan van belang of uw klant een particulier of een ondernemer is. Hoe zit dat?

De webwinkel is hot. Consumenten willen tegenwoordig vanuit hun luie stoel hun aankopen bestellen. Ook door ondernemingen worden steeds meer internetbestellingen gedaan. Wellicht zelfs buitenlandse. Welke gevolgen heeft dit voor de btw-heffing? En hoe weet u dat u daadwerkelijk te maken heeft met een ondernemer?

Standaardsituatie. In principe is er fiscaal geen verschil tussen de reguliere verkoop van goederen en verkopen via internet. Dit betekent dus dat u als leverancier in beginsel btw over het geleverde goed aan uw klant in rekening brengt. Uw klant betaalt deze btw aan u en u zorgt voor de tijdige afdracht hiervan aan de fiscus.

En naar het buitenland?

Buitenlandse afnemers. Het wordt alleen lastiger als u te maken krijgt met buitenlandse afnemers binnen de EU. Door het internet kent de wereld bijna geen grenzen meer, dus u moet niet raar opkijken als er ineens een Belg of Tsjech bij uw webwinkel aanklopt. Fiscaal gezien zijn er dan een aantal mogelijkheden.

Buitenlandse particulier. Allereerst kan het gaan om een buitenlandse particulier. Op uw levering bent u dan in beginsel gewoon (21%) Nederlandse btw verschuldigd.

Drempelbedrag. Als u op jaarbasis veelvuldig aan buitenlandse particulieren in hetzelfde land levert, krijgt u te maken met de regeling voor afstandsverkopen. Overschrijdt u op jaarbasis het drempelbedrag met bijvoorbeeld België (€ 35.000,-), dan moet u Belgische btw op de levering berekenen. U moet zich dan in België aanmelden als btw-ondernemer en aldaar de btw afdragen.

U moet hierbij ook rekening houden met leveringen aan ondernemingen die niet btw-plichtig zijn.

Verkoop aan buitenlandse ondernemer

Zonder btw. Maar wat nu als uw afnemer een btw-ondernemer is die gevestigd is in de EU? In dat geval is er sprake van een ‘intracommunautaire levering’ (ICL). Dit betekent dat u zonder btw uw goed aan de afnemer levert. Uw klant doet een intracommunautaire verwerving in zijn woonland en draagt daar de verschuldigde btw af.

Controle btw-nummer. De toepassing van een ICL is wel aan strenge eisen verbonden. Allereerst moet er duidelijk op de factuur worden vermeld dat er sprake is van een ICL. Ook moeten de naam, het adres, de vestigingsplaats alsmede het btw-identificatienummer van de afnemer hierop worden vermeld. Zo toont u aan dat u levert aan een ondernemer. U zult uw afnemer dus moeten vragen om deze gegevens. Tip. Via de site http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ kunt u controleren of de verkregen gegevens juist zijn.

Vervoer aantonen. Verder is het van belang dat u kunt aantonen dat de goederen daadwerkelijk Nederland hebben verlaten. Zorg voor zoveel mogelijke schriftelijke onderbouwing. Denk hierbij aan facturen voor het vervoer, vrachtbrieven, pakbonnen, ontvangstbevestigingen, etc.

Let op. Het correct uitvoeren van een ICL is erg belangrijk. Vertoont uw administratie gebreken, dan kan de fiscus stellen dat u eigenlijk btw had moeten berekenen en deze niet afgedragen btw bij u navorderen. Controleer altijd het btw-nummer van uw afnemer en zorg voor een goede onderbouwing van het vervoer van de goederen.

Aan een particuliere klant moet u altijd btw in rekening brengen. Alleen als uw klant een btw-ondernemer uit een ander EU-land is, kunt u onder voorwaarden zonder btw leveren. Vraag daarom altijd of uw klant een btw-identificatienummer heeft en controleer of dit correct is.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01