WEBDIENSTEN - ONLINE SAMENWERKEN - 29.08.2014

Projecten opvolgen met Wunderlist

Cloudtools om projecten met anderen te beheren en op te volgen zijn overvloedig aanwezig op internet. Wunderlist is er zo een. De mogelijkheden hiervan werden uitgebreid. Interessant voor u?

Wunderlist ( http://www.wunderlist.com ) is een to-doapplicatie waarmee u takenlijsten maakt. De nieuwste versie is uitgegroeid tot een heus platform, waarin u de taken zowel via uw computer als via mobiele toestellen kunt beheren. De software en de apps zijn nu beter op elkaar afgestemd, waardoor het gemakkelijker geworden is om met anderen samen te werken aan projecten via verschillende toestellen. Het feit dat de synchronisatie nu in real time gebeurt in plaats van om de 15 minuten is een belangrijke troef.

Daarnaast resulteerde de make-over van Wunderlist in een vernieuwde interface die in het Nederlands beschikbaar is. Deze tool is toegankelijk via de website, maar er zijn ook browserextensies, desktopversies en mobiele apps beschikbaar. Een overzicht ervan vindt u op https://www.wunderlist.com/download/

Hoe begint u eraan?

Taken maken. Nadat u zich geregistreerd heeft, worden meteen een aantal namen voor uw to-dolijsten voorgesteld. Kies er eentje uit (bv. ‘Werk’ – u kunt die naam nadien nog wijzigen) en klik op de Aan de slag -knop. Vervolgens wordt u gevraagd om taken toe te voegen. In het invulveld vindt u rechts een icoontje terug waarmee u o.a. een deadline (‘vervaldag’) kunt instellen – weliswaar alleen per dag en niet per uur. U kunt eveneens een herinnering voor uw taak inbouwen en daarvoor kunt u wél het gewenste uur aangeven. U kunt ook aanduiden of de taak herhaald moet worden: elke dag, elke week, elke maand of elk jaar. Deze optie is bv. handig voor uw maandelijkse bestuursvergadering of voor de kwartaalaangifte van de btw. Belangrijke taken kunnen aangeduid worden met een sterretje.

Extra’s. Door te dubbelklikken op een ingevoerde taak, kunt u wijzigingen doorvoeren, subtaken ingeven en notities of bestanden toevoegen. Binnen elke takenlijst kunt u via de icoontjes onderaan de taken ordenen volgens bepaalde criteria, de lijst publiceren via een publieke url en anderen (medewerkers, leveranciers, …) uitnodigen. Zij ontvangen dan een e-mail met een link naar de to-dolijst. Tip.  Handig is dat ze zich daarvoor niet hoeven te registreren voor Wunderlist. Uitgevoerde taken kunnen ze zelf afvinken en uzelf behoudt op elk moment het overzicht (u ontvangt zelfs mails met de stand van zaken). Ter info: diegenen met wie u samenwerkt binnen Wunderlist krijgen alleen toegang tot die ene takenlijst. Uw andere (persoonlijke) to-dolijstjes blijven dus netjes afgeschermd.

Verschillende versies

Gratis of te betalen. Veel méér hoeft u van de gratis Wunderlist-versie niet te verwachten, maar voor de meesten is dit voldoende. Ook de limieten (max. tien personen per lijst uitnodigen, 25 subtaken per taak en 25 MB per geüpload bestand) vallen eerlijk gezegd behoorlijk mee. De gratis versie werd nu trouwens uitgebreid met functies die voorheen alleen beschikbaar waren in de Pro- versie, zoals het toevoegen van commentaren. Die Pro-versie kost $ 4,99 per maand en heeft geen beperkingen.

For Business. Wunderlist heeft ook een For Business-versie. Daarin zit een ‘assign’-functie, waarmee u een specifieke taak kunt toewijzen aan een bepaalde persoon. Dit kost maandelijks $ 4,99 extra voor elke gelinkte medewerker.

Gebruik het eenvoudige Wunderlist om takenlijsten te maken die u kunt delen met anderen. In de nieuwste versie gebeurt de synchronisatie tussen de webtool, de desktopversie en de apps in real time.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01