Crowdfunding: iets voor u?
1.Over crowdfunding. Voor bedrijven die fondsen zoeken voor een nieuw project maar hiervoor niet bij de bank willen aankloppen, kan crowdfunding een interessant alternatief zijn. Op Crowdfunding.nl ( http://www.crowdfunding.nl ) geven ervaringsexperts van Geldvoorelkaar.nl ( http://www.geldvoorelkaar.nl ) een mooi beeld van het fenomeen. Op Ik ga starten ( http://www.ikgastarten.nl ), een initiatief van de Rabobank voor beginnende ondernemers, biedt het dossier Crowdfunding (onder Financiën ) een goede introductie.
2. Scan. Ondernemers die willen weten of crowdfunding voor hen een verstandig idee is, kunnen nu de Crowdfunding Scan ( http://livewire.nl/nl/crowdfundingscan ) gebruiken, een initiatief van innovatieplatform liveWIRE van Shell, de Kamer van Koophandel en Douw&Koren consultancy. In een minuut tijd doorloopt u een aantal vragen, waarna er een advies volgt en per antwoord nog aanvullende ‘reflecties’. De knop Meer informatie verwijst door naar relevante webpagina’s van de Kamer van Koophandel.
3. Platforms. Het aantal nationale en internationale platforms voor crowdfunding bedraagt inmiddels meer dan honderd. Op Douw&Koren ( http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nederland/ ) is een overzichtelijke indeling gemaakt die u helpt bij het kiezen van een platform dat bij u past. Met een actie op een platform dat toegespitst is op uw branche, mikt u precies in uw doelgroep. Op een breder platform – zoals het internationale Kickstarter ( https://www.kickstarter.com/netherlands ), dat sinds het voorjaar van 2014 ook voor Nederlandse projecten openstaat – bereikt u een veel groter publiek.
4. Praktijk. De platforms voor crowdfunding maken het u bijzonder gemakkelijk om een project te starten, maar de praktijk leert dat dit geen garantie is voor een succesvolle funding. LVBNetworks ( http://www.lvbnetworks.nl/blog/crowdfunding-niet-zo-gedaan-lessen-en-tips/ ) vertelt het verhaal vanuit de praktijk en wijst op valkuilen.