WEBDIENSTEN - ONLINE COMMUNITY’S - 30.11.2012

Zet uw Facebook-profiel klaar om te solliciteren

Bij een sollicitatie probeert bijna driekwart van de werkgevers meer over u te weten te komen via sociale media. Op LinkedIn toont u zich ongetwijfeld al van uw beste kant, maar heeft u ook aan uw Facebook-profiel gedacht?

De juiste privacy-instellingen

We kunnen het niet genoeg herhalen: let op wat u zomaar vrijgeeft op Facebook. Check zeker regelmatig wat op dit moment uw privacy-instellingen (https://www.facebook.com/settings/?tab=privacy) zijn en weet wat u daar precies mee toelaat. Als u googelt op ‘essentiële Facebook privacy-­instellingen’, vindt u volop tips over wat u daar het beste aanpast. Werk bv. met aparte Facebook-lijsten (te vinden onder Vrienden op uw start­pagina) voor uw ‘familie’, ‘kennissen’, ‘collega’s’, enz. Zo controleert u beter wie welke informatie wel of niet kan zien. Tip. Klik ook eens bovenaan in uw tijdlijn op de pijl rechts naast Activi­teitenlogboek en kies Weergeven als… Zo ziet u hoe uw publieke profiel eruitziet. U kunt daar ook de naam van een Facebook-vriend (bv. een collega) intikken om te zien wat die ziet. Schrikt u van het resultaat, pas dan aan wat u voor wie toegankelijk maakt.

Zorg dat u goed te vinden bent

Wilt u dat uw tijdlijn gemakkelijk gevonden wordt als iemand via een zoekmachine naar uw naam zoekt, dan moet u bij de privacy-instellingen onder Advertenties, apps en websites het Openbaar zoeken inschakelen. Zorg er dan natuurlijk ook voor dat op uw profielpagina de sectie Werk en opleiding onder Info zo volledig mogelijk is én ‘openbaar’ staat. Ga ook na of er geen compromitterende posts of foto’s meer in uw publieke tijdlijn zicht­baar zijn. Loop daarom eens door uw Activiteiten­logboek en maak dergelijke posts of foto’s alleen zichtbaar voor uw vrienden of wis ze eventueel volledig. U kunt ook sommige posts of foto’s over verwezenlijkingen waar u wel trots op bent in de kijker zetten. Geef dan in uw tijdlijn aan dat u ze een ‘Hoogtepunt’ vond: plaats de muis binnen de post en klik op het stericoontje rechts bovenaan. Dergelijke posts worden immers extra groot getoond in uw tijdlijn en vallen zo veel meer op.

Uw eigen naam als gebruikersnaam

Als u een Facebook-account aanmaakt, krijgt u een gebruikersnaam die niet altijd overeenstemt met de naam die u echt wilt. U kunt echter die gebruikersnaam ach­ter­af nog wijzigen. Wilt u snel gevonden worden met een gemakkelijk te ont­houden url, neem dan een gebruikersnaam die overeenstemt met uw eigen naam (bv. http://www.facebook.com/JanJanssens). U klikt daarvoor op het pijltje rechts bovenaan, kiest Account­instellingen en vult dan de gebruikers­naam in die u wenst (als die natuurlijk niet bezet is). Zorg er ook voor dat uw profielfoto er voldoende keurig uitziet. Die profielfoto is immers altijd publiek en u zou niet willen dat een werkgever u alvast uitsluit omdat u een rare avatar als profielfoto wel grappig vond.

Gedraag u steeds correct

Het is natuurlijk ook van be­lang hoe u zich verder op Facebook gedraagt. Let op wat u zo allemaal post: liefst niet te veel persoonlijke, emotionele ontboezemingen of negatieve opmerkingen. Klaag vooral niet over uw huidige werk, dat zien werkgevers helemaal niet graag. Let ook op uw taalgebruik: niet schelden en vermijd taalfouten. Tip. Toch bedenkingen bij een van uw posts? Vergeet dan niet dat u in uw tijdlijn altijd een post kunt bewerken of verwijderen (muis binnen de post plaatsen en op de ‘pen’ klikken).

Zoekt u een baan, besteed dan de nodige aandacht aan uw Facebook-profiel (instellingen, vindbaarheid, inhoud van uw posts, …). Meer en meer potentiële werkgevers kijken er immers naar om een eerste beeld van u te krijgen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01