Laat de bierkorting 2013 meegroeien!
Uiteraard hangt een en ander af van de (lopende) afspraken die u al heeft met uw brouwer of drankleverancier. Meestal heeft u jaarlijks te maken met een inflatiecorrectie of zelfs met een prijsaanpassing op uw inkoopprijs. Zeker als u rekening houdt met de aangekondigde accijnsverhoging op alcoholica vanaf 2013.
Wat zij willen. Uw leverancier of brouwer spreekt het liefst een korting af in euro’s. Zo blijft het bedrag namelijk vaststaan en krijgt u na iedere prijsverhoging per saldo uiteindelijk minder korting.
Wat u wilt. U wilt dat de korting meegroeit met iedere prijsverhoging.
2012 | 2013 | |
Inkoopprijs 100 hl(excl.btw, stel): | 260,- | 266,50 |
Prijsverhoging: | 2,50% | |
Korting in euro’s: | 80,- | 80,- |
Korting in %: | 35% | 35% |
Netto-ink.prijs korting €: | 180,- | 186,50 |
Netto-ink.prijs korting %: | 169,- | 173,23 |
Korting bij eurokorting: | 80,- | 80,- |
Korting bij %-korting: | 91,- | 93,27 |
Conclusie. U ziet dat de korting stijgt van € 91,- naar € 93,27 door de prijsverhoging van 2,5%. Met een vaste korting van € 80,- zou die na de prijsverhoging weliswaar gelijk blijven, maar zou u per saldo méér prijsstijging betaald hebben. Namelijk € 6,50 tegenover € 4,23. Tip. Spreek uw korting dus liefst af in procenten en niet in euro’s.
En de speciaalbieren dan? Bierkorting gaat in principe alleen maar over tapbier van het eigen merk. Fusten met speciaalbieren of kratten bier niet van het huismerk, worden meestal niet meegenomen in de kortingen, terwijl dit op jaarbasis best kan oplopen. De bierconsumptie gaat immers steeds meer van traditioneel bier (Heineken, Bavaria, Brand, etc.) naar speciaalbier (Palm, Hoegaarden, trappistenbier, etc.). Tip. Zit u dan toch aan de onderhandelingstafel, laat die opening dan niet onbenut. Onderhandel ook voor uw afname speciaalbieren over een kortingspercentage. Zeker nu de verkoop van speciaalbieren toeneemt.