AFTREKPOST - 30.11.2012

Klussen op kosten van de fiscus

U overweegt om na de feestdagen uw onderneming een flinke opknapbeurt te laten geven. Gelukkig bestaat er een faciliteit die maakt dat u nu al kosten van de winst kunt aftrekken, terwijl u deze pas later gaat maken. Hoe werkt dat?

Knap opgeknapt ... Als u een onderneming runt, ontkomt u er niet aan het van tijd tot tijd grondig op te knappen. Door de dagelijks over de vloer komende klanten ontstaat er nu eenmaal vervuiling en slijtage. Dús moet er worden schoongemaakt, geschilderd en hier en daar iets worden gerepareerd. Een flinke uitgave zodoende, die u uiteraard van de winst kunt aftrekken. Er bestaat echter een tegemoetkoming, waardoor u al eerder met deze kosten rekening mag houden. Hoe ziet die eruit?

Voorziening vormen

Onderhoudskosten. Van genoemde onderhoudskosten kunt u jaarlijks een deel ten laste van de winst brengen. Hierdoor betaalt u dus nu al minder belasting, terwijl de uitgaven zich nog moeten voordoen. Dit levert een rente- en liquiditeitsvoordeel op. Op deze manier kunt u over een periode van een aantal jaren een voorziening vormen waarmee u de rekeningen van de schilder en schoonmaker kunt betalen. Zolang de uitgaven zich nog niet hebben voorgedaan, blijft u de beschikking houden over uw geld. U hoeft het dus niet verplicht af te storten of iets dergelijks. Op het moment dat u het groot onderhoud laat uitvoeren, boekt u de facturen af op de opgebouwde voorziening. De teller staat dan weer op nul en u kunt opnieuw gaan sparen voor de volgende onderhoudsbeurt.

Mag geen verbetering zijn ...

Houd er rekening mee dat het onderhoud niet tot een werkelijke verbetering mag leiden. Besluit u bijvoorbeeld om de vloerbedekking te vervangen door een plavuizen vloer, dan kunt u dit niet ten laste van de voorziening doen. U moet de vloerbedekking dan afschrijven tot nul, voorzover de boekwaarde nog hoger is, en de plavuizen vloer jaarlijks afschrijven gedurende de geschatte le­­vens­­duur. Toch is het onderscheid niet altijd even duidelijk.

Voorbeeld. U schildert uw zakenpand; dit is duidelijk onderhoud. Stel dat u tijdens het schilderen enkele verrotte kozijnen vervangt. We hebben het dan nog steeds over onderhoud. Wat nu als u tijdens het schilderen álle kozijnen vervangt? Of als u de houten kozijnen vervangt door kunststof kozijnen? Waarschijnlijk valt dit onder de noemer ‘verbetering’ en kunt u hiervoor dus geen voorziening vormen. Stem bij twijfel uw plannen af met uw boekhouder of met de fiscus, om discussie achter­af te voorkomen.

Inhalen mogelijk

Stel dat u iedere vijf jaar uw toko grondig opknapt. Dit is twee jaar geleden voor het laatst gebeurd. Als u sinds die tijd nog geen voorziening heeft gevormd en dat nu wel gaat doen, mag u inhalen over de twee jaar waarin u nog geen geld opzij heeft gezet. Stel dat de geschatte kosten van het onderhoud € 20.000,- bedragen.

Jaarlijkse bijdrage € 20.000,- : 5 € 4.000,-
Inhaalbijdrage € 4.000,- x 2 € 8.000,-
Dit jaar ten laste van de winst: € 12.000,-

Opheffen voorziening? U mag alleen een voorziening vormen als het zeker is dat de uitgaven zich zullen voordoen. Als het onderhoud uitblijft, zal de inspecteur stellen dat deze zekerheid er niet meer is en de voorziening opheffen. Hierdoor wordt uw winst hoger en betaalt u meer belasting.

U kunt in 2012 (en volgende jaren nog) een evenredig deel van de toekomstige onderhoudskosten van uw onderneming ten laste van de winst brengen. Dit levert een rente- en liquiditeitsvoordeel op. Nú aftrekken en pas later uitgeven!

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01