Geen risico’s bij uitvoering onverantwoorde klantwensen
Een bouwopdracht duidelijk gekregen. Particuliere opdrachtgevers zetten hun wensen over hun uit te besteden opdracht vaak niet op papier. Als opdrachtnemer zult u dan via overleg vooraf helder moeten krijgen wat er precies moet gebeuren en welke wensen uw opdrachtgever heeft. Goed en onderbouwd advies over wat er wel en niet mogelijk is, zal dus moeten plaatsvinden. U verwerkt dan alle wensen in uw begroting en u beschrijft ze overzichtelijk in uw offerte/opdrachtbevestiging.
Onverantwoord wat klant wil?
Technisch of constructief onverantwoord? In het overleg blijkt vaak dat opdrachtgevers iets wensen dat technisch of constructief gezien niet verantwoord is. Bijvoorbeeld bij muurdoorbraken, dakdoorbrekingen en badkamers worden nog wel eens oplossingen gevraagd die u wilt afraden. Welke risico’s loopt u als u aan die wensen tegemoetkomt? Lees verder.
Aansprakelijkheidsgevolgen. Na het uitvoeren van ondeugdelijke constructies kunnen problemen als scheurvorming, doorzakken of lekkage ontstaan. Iets waar u voor gewaarschuwd heeft. Toch zal een klant u later waarschijnlijk aanspreken op garantie en u verzoeken de schade te herstellen. Het conflict kan dan zo hoog oplopen dat u tekst en uitleg moet geven voor een bouwrechter of geschillencommissie. Als u dan geen goed schriftelijk bewijs kunt overleggen, kunt u wel eens aansprakelijk worden gesteld voor herstel.
Zo voorkomt u nu dat u risico’s loopt!
Werk met onze hiernavolgende 6 puntenlijst.
- Advisering. Als blijkt dat een klant in het overleg vooraf iets uit wil laten voeren dat u ten stelligste afraadt, moet u direct beslissen wat u zult doen. U kunt onmiddellijk van de mogelijke opdracht afzien om erger te voorkomen. Óf u spreekt af dat u een deskundige zult inschakelen.
- Constructeur/deskundige. Om problemen te voorkomen en uw advies kracht bij te zetten, is het vaak handig om in overleg met de klant voor bouwtechnische situaties een technisch adviseur in te schakelen. Met diens berekeningen en aanvullende technische advisering bent u ingedekt om de opdracht goed uit te voeren.
- Schriftelijk vastleggen. Leg altijd schriftelijk vast wat uw advies en het advies van deskundigen is over een bepaalde uitvoeringszaak. Neem dit al mee in de offerte en de opdrachtbevestiging als aanvullende offerteconditie. Sluit daarmee aansprakelijkheid op dat vlak uit.
- Technische documentatie. Veel leveranciers beschikken over technische documentatie en onderzoeksrapporten van hun specifieke producten. Voeg deze toe bij een offerte, een opdracht of een advies en benoem deze in de brief als bijlage.
- Klant wil toch uitvoering van zijn wensen. Stel dat er later toch nog aanvullende wensen komen van de klant (meerwerk), waarbij blijkt dat het technisch gezien niet verantwoord is om de wens van de klant op die manier uit te voeren, dan moet u alsnog een schriftelijke verklaring opstellen over het door u afgeraden punt en die door de klant laten ondertekenen.
- Sterk staan. Het hebben van eigen, schriftelijk bewijs is van levensbelang bij een geschil. Laat uw klant alles wat u op papier zet, voor akkoord ondertekenen. Met dit bewijsstuk staat u direct op punten voor!