Uw volgende stap

ADMINISTRATIE - 15.11.2012

Een goed begin met het einde van 2012

Uw accountant heeft het rond deze tijd meestal wat rustiger dan aan het begin van het nieuwe jaar. Hoe kunt u daar handig op inspelen en tegelijkertijd inspelen op het naderende einde van administratief 2012?

Een goed begin ... Het is een steeds terugkerende klus: zorgen dat uw accountant vooruit kan met uw jaarrekening. Die wilt u natuurlijk zo snel mogelijk in huis hebben. Juist daarom is het plannen van uw boekhouding geen overbodige luxe. Wij hebben daarvoor enkele praktische tips.

Tussentijds nog even nalopen op …

Januari tot en met november nalopen. Tegen het einde van het jaar is het meestal wat rustiger bij de accountantskantoren. Aan het begin van een nieuw jaar is het vaak extra druk.

  • Lever nog dit jaar aan. Lever uw boekhouding tot en met november daarom al begin december aan bij uw accountant. Hij kan dan de boekhouding van dit jaar alvast controleren zodat hij straks sneller klaar is.
  • Volledig. Lever uw boekhouding correct aan. Zorg er bijv. voor dat de bonnetjes op volgorde bij elkaar gebonden zijn. Controleer de gegevens op juistheid en volledigheid als u zelf inboekt, of uw gegevens importeert vanuit uw bankgegevens. Kijk ook of de btw-bedragen kloppen.
  • Neem de vraagposten door. Vaak kunt u zelfs al op kantoor bij uw accountant de geboekte vraagposten met hem doornemen. Dit is een tijdelijke grootboekrekening waarop hij alle zaken boekt waarmee hij geen raad wist toen hij uw boekhouding invoerde of waarbij geen factuur zat. Als u zelf boekt, kunt u de rekening vraagposten gebruiken om de twijfelgevallen op te parkeren.

Eindejaarsafsluiting

Vragenformulier? Als u de vragenformulieren voor de eindejaarsverwerking van uw accountant heeft ontvangen, zorg er dan voor dat u de door hem gevraagde gegevens volledig en snel aanlevert.

Zorg dat u uw accountant in ieder geval de volgende gegevens aanlevert:

  • de jaaroverzichten van uw bankrekeningen;
  • een overzicht van alle lopende verzekeringen;
  • de fiscale opgaves van alle verzekerings(spaar)polissen;
  • een declaratieoverzicht en een overzicht van uw medische verrichtingen;
  • een jaaroverzicht van uw factoringbedrijf met vermelding van de gefactureerde omzet, de aan u uitbetaalde omzet en de op 31 december nog openstaande bedragen;
  • voor huisartsen met ‘zorgstraten’: een jaaroverzicht van de omzet;
  • algemene gegevens als het aantal patiënten, het aantal directe uren gesplitst per medewerkend zorgverlener, het aantal m2 van de praktijk, etc.

Geen vragenlijst?

Gebruik de checklist. Als u de gevraagde gegevens snel en volledig verstrekt, zal uw accountant er minder werk mee hebben. Wat echter als uw accountant niet werkt met vragenlijsten? Geen ramp. Dan gebruikt u gewoon onze checklist. Leg die gemakshalve even aan uw accountant voor, misschien heeft die voor uw persoonlijke situatie nog waardevolle aanvullingen. Zo weet u zeker dat u niets vergeet, heeft uw accountant op tijd alles compleet en houdt u de kosten in de hand.

Een checklist: ‘Afsluiting boekhouding 2012’ kunt u gratis down­loaden van: http://medicus.indicator.nl (MD 05.15.07).

Ontwijk de eindejaarsdrukte. Vraag uw boekhouder alvast naar de zogenaamde ‘vraagposten’ die hij in 2012 niet goed kon boeken omdat er geen factuur aanwezig was. Gebruik onze checklist: ‘Afsluiting boekhouding 2012’.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01