Uw webmail perfect inrichten
Thema’s
Bij veel webmaildiensten kunt u het kleurenschema aanpassen via thema’s. Met een smaakvolle achtergrond of een frisse kleur ziet uw maildienst er direct een stuk aangenamer uit. Bij Outlook.com (http://www.outlook.com) kunt u met de optieknop alleen de hoofdkleur veranderen. Die kleur wordt gebruikt voor de balk bovenaan en voor het laten oplichten van tekst (bv. ongelezen berichten). Gmail (http://mail.google.com) is veel ruimer aanpasbaar via Opties; Thema’s. Er zijn thema’s met passende kleuren, met tekeningen en met foto’s. Sommige thema’s werken met een lichte achtergrond, andere met een donkere. Verder kunt u ook een eigen foto gebruiken om een thema op maat maken. De thema’s bij Yahoo Mail (http://mail.yahoo.com) werken ongeveer zoals bij Gmail, alleen is de keuze wat beperkter.
Leesvenster
De standaardlay-out bij zowat alle webmaildiensten bestaat uit links een overzicht van uw mappen en rechts de lijst van berichten in de gekozen map. In klassieke mailpakketten zoals Outlook heeft u echter nog een derde vak: het leesvenster (‘Preview Pane’)waarin het gekozen bericht getoond wordt. Dat is ideaal om uw nieuwe berichten sneller te verwerken.
Bij Outlook.com kunt u een leesvenster activeren via Opties; Leesvenster. U kunt het zowel rechts als onderaan laten plaatsen. Ook Gmail kan een leesvenster tonen. U vindt dit niet bij de gewone opties maar wel bij de experimentele Labs-features. Door de lab Preview Pane te activeren krijgt u aan de rechterkant een leesvenster (en een nieuwe knop waarmee u kunt wisselen tussen een weergave met of zonder leesvenster). Bij Yahoo vindt u boven uw berichtenlijst een knop om het leesvenster op te roepen. Dit venster komt onderaan te staan. Onder het leesvenster toont Yahoo nog een extra vakje waarin u snel een antwoord kunt opstellen.
Tip. Bij alle drie kunt u de scheidingslijn tussen de vensters verschuiven om de grootte van de vakken onderling aan te passen.
Informatie en schikking
Ook de hoeveelheid informatie op uw scherm en de schikking is belangrijk, want dit helpt u om beter te focussen op wat belangrijk is.
Standaard splitst Yahoo de lijst van berichten op in pagina’s. Het aantal berichten per pagina is instelbaar tussen 50 en 200. Kies hier eerder voor minder berichten per pagina; bv. 50 of 100 volstaat om alle recente, actieve berichten op één pagina in beeld te brengen. Verder kunt u de Automatic Organizer gebruiken om belangrijke berichten bovenaan in uw mailbox te houden. Bij Gmail zijn er nog meer mogelijkheden. Niet alleen het aantal berichten per pagina maar ook de dichtheid van regels tekst kunt u instellen. Hier kunt u het best even mee experimenteren. Daarnaast kunt u kiezen uit verschillende types inbox: klassiek, ongelezen berichten bovenaan, belangrijke berichten bovenaan, enz. Ten slotte kunt u markers bij berichten laten plaatsen zodat u meteen ziet welke mails belangrijk zijn of welke alleen naar u gestuurd zijn. Bij Outlook.com ligt het aantal berichten per pagina vast. U kunt wel kiezen tussen diverse views, bv. om alleen ongelezen mail of berichten van uw contacten te tonen.