WEBDIENSTEN – ONLINE COMMUNITY’S - 31.10.2012

Tips voor uw professionele Facebook-pagina’s

Steeds meer bedrijven gebruiken specifieke Facebook-pagina’s om hun producten en diensten in de kijker te zetten. Een goed idee, maar houd dan wel rekening met een aantal aandachtspunten.

Het is verstandig om uw privé-Facebook-profiel en dat van uw zaak steeds gescheiden te houden. U kunt perfect twee aparte accounts aanmaken (u logt dan in met verschillende e-mailadressen). Voor uw professionele account kunt u dan pagina’s gaan creëren: daarmee kunt u bepaalde producten of diensten meer aandacht geven, maar zo’n pagina is bv. ook handig om een open dag of koopjes te promoten.

Hoe doet u het ook alweer?

Om een nieuwe Facebook-pagina aan te maken, moet u ingelogd zijn op uw (professionele) account. Vervolgens surft u naar https://www.facebook.com/pages/create.php en selecteert u een rubriek die past bij uw zaak of bedrijf. Daarna moet u een categorie kiezen, kunt u een foto uploaden en kunt u de nodige basisgegevens intikken. Vanaf dan kunt u op deze pagina berichten posten en sinds kort kunt u dit – via het klok-icoontje onder het invulveld – zelfs op voorhand plannen.

Het is uiteraard de bedoeling dat u o.a. uw klanten uitnodigt om uw pagina ‘leuk te vinden’ en het is zelfs mogelijk om tegen betaling deze pagina of bepaalde berichten te promoten (zie https://www.facebook.com/advertising voor meer info hierover).

Tip. Uw Facebook-pagina(’s) vindt u steeds terug door rechtsboven op het pijltje naast Startpagina te klikken.

Andere beheerders aanstellen

Goed om te weten is dat u meerdere beheerders (bv. bepaalde collega’s) kunt aanstellen voor een pagina, zodat zij hier ook berichten op kunnen posten. Dat doet u door op de pagina zelf op de Pagina bewerken-knop te klikken en Beheerders­rollen te selecteren. Daar kunt u dan een of meerdere beheerders toevoegen. U kunt hen zelfs specifieke rechten toekennen.

Frequentie en inhoud

Overdrijf niet met berichten posten. Grote firma’s of merken plaatsen soms 1 à 2 posts per dag, maar voor een klein bedrijf moet de frequentie lager zijn. Anders riskeert u om storend over te komen. Zorg dat alle berichten (ook die van uw collega’s) voldoende interessant zijn voor uw klanten.

Reacties en reply

Zorg ervoor dat uw ‘fans’ steeds antwoord krijgen op hun reacties of vragen. Ook ontevreden klanten moet u voorzien van een ‘politiek correct’ antwoord. Denk goed na vooraleer u een negatieve reactie verwijdert: zo’n censuur wordt u meestal niet in dank afgenomen.

Denk aan tabs

Overweeg ook om tabs op uw pagina te gebruiken. Voorbeelden vindt u o.a. op http://blog.websights.be/facebook-landing-tabs/ Hoe u die precies maakt, vertellen we u in een volgend advies.

Wilt u een pagina verwijderen?

Wilt u een Facebook-pagina – bv. van een uit­verkocht product of een afgelopen open dag – verwijderen? Surf dan naar de bewuste pagina, klik op de Pagina bewerken-knop bovenaan en selecteer Toestemmingen beheren. Bijna onderaan ziet u dan de optie Pagina verwijderen. Nog even bevestigen, en de pagina is weg.

Weet dat u meerdere beheerders (bv. bepaalde collega’s) kunt aanstellen voor de Facebook-pagina’s van uw zaak of bedrijf. Houd er rekening mee dat censuur van negatieve reacties u vaak niet in dank afgenomen wordt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01