Kerstpakketten al besteld?
Oude regeling. De meeste werkgevers hebben nog niet gekozen voor toepassing van de werkkostenregeling. Zodoende moeten zij bij het verstrekken van een kerstpakket aan hun werknemers rekening houden met de ‘oude’ fiscale spelregels. Deze komen op het volgende neer.
Maximum. Als u op jaarbasis maximaal € 70,- (inclusief btw) in de vorm van een geschenk (zoals bijvoorbeeld een kerstpakket) aan uw werknemer geeft, dan heeft dit voor uw werknemer geen fiscale gevolgen.
Let op. Wel moet u als werkgever over de waarde van het kerstpakket een eindheffing van 20% betalen. Een kerstpakket van € 70,- (inclusief btw) kost u dus € 84,-.
Duurder pakket. Als u een kerstpakket geeft dat alleen of samen met andere geschenken gedurende het jaar duurder is dan € 70,-, dan moet over het meerdere het tabeltarief worden toegepast. Hierbij geldt tevens dat het kerstpakket niet duurder mag zijn dan € 136,- en dat op jaarbasis in totaal niet meer dan € 272,- aan geschenken aan dezelfde werknemer mogen worden gegeven.
Werkkostenregeling. Maar stel nu dat u voor 2012 voor de werkkostenregeling heeft gekozen. In dat geval gaan de hiervoor genoemde fiscale spelregels niet op. Op basis van de werkkostenregeling moeten namelijk de verstrekte kerstpakketten in beginsel volledig worden belast. Dit betekent dat u als werkgever 80% eindheffing moet betalen over de kerstpakketten.
Ruimte genoeg? Dit is alleen anders als de fiscaal vrije ruimte van 1,4% van de loonsom nog voldoende mogelijkheid biedt om daarin de kerstpakketten (incl. btw) op te nemen. In dat geval blijven de kerstpakketten volledig onbelast.
En wat te doen met de btw op de kerstpakketten? Hiervoor geldt dat deze alleen mag worden verrekend als u op jaarbasis niet meer dan € 227,- aan personeelsvoorzieningen aan een werknemer heeft verstrekt. Komt u boven dit maximum, dan mag de btw niet worden verrekend. In dat geval mag u dan natuurlijk wel die btw als kostenpost opvoeren.