INTERNETCONNECTIE – CONNECTIE - 31.10.2012

Help, geen internetverbinding meer…

Het gebeurt soms dat u aan het surfen bent en dat een bepaalde website of hyperlink ineens niet meer werkt. Dat kan betekenen dat er een probleem is met uw internetverbinding. Wat kunt u zelf doen om te proberen dit op te lossen?

Alvorens u de stappen hieronder doet, controleert u het best eerst of er niets verkeerd zit met de bekabeling van uw systemen. Heeft er iemand per ongeluk de elektriciteits- of netwerk­kabel van uw router of modem uitgetrokken, of de netwerkkabel die naar uw computer loopt? In dat geval heeft u natuurlijk geen internetverbinding meer en merkt u dat waarschijn­lijk ook op de andere internet­toestellen in huis (tablet, smartphone, …). Werkt u draadloos, dan krijgt u vast de waarschuwing dat uw verbinding weggevallen is.

Ga na of er een connectieprobleem is

Heeft u nog altijd een fysieke netwerkverbinding (al dan niet draadloos), dan is er mogelijk een connectieprobleem. U kunt dit snel nagaan door in een Windows command-venster (Windows-knop + R, cmd intypen) even snel het commando ping google.com in te tikken. Uw computer stuurt dan een aantal datapakketjes naar die site. Als die server hier helemaal niet op reageert, dan heeft u duidelijk geen internetconnectie. Het is ook mogelijk dat alleen de DNS-servers van uw internetprovider – die ‘google.com’ vertalen naar ‘173.194.41.103’ – even uitliggen. Dat kunt u snel uittesten door http://173.194.41.103 in te tikken in uw browser. Als u dan toch de Google-site te zien krijgt, dan zit het probleem bij uw provider.

Tip. In Windows 7 kunt u op het netwerk-icoontje in de Windows-taakbalk klikken met de rechter­muisknop en Pro­ble­­men oplossen kiezen. Een Windows probleemoplosser zal dan stapsgewijs een aantal dingen uittesten en u suggesties doen. Als u geluk heeft kan de probleem­oplosser het connectieprobleem zelfs automatisch oplossen, zonder dat u zelf iets hoeft te doen.

Bij problemen met één website

Als u geen connectieproblemen heeft, bestaat ook de mogelijkheid dat de website zelf (even) uit de lucht gegaan is. Test dit door naar Down For Everyone Or Just For Me (http://www.isup.me) te gaan en daar de naam van de website in te tikken. Krijgt u daar de melding dat de site daadwerkelijk net uitgevallen is, dan zit er niets anders op dan te wachten.

Bij problemen met meer websites

Heeft u problemen met meerdere websites, dan kan de oorzaak toch nog bij uw router en/of modem liggen. Ga naar het toestel kijken om te zien of er soms een of meerdere lichtjes rood of oranje staan te knipperen. Als dat het geval is, trek de stekker van het toestel dan uit, wacht een 30-tal seconden en steek die weer in om zo het toestel volledig te herstarten. Als u geluk heeft, is het probleem zo vanzelf opge­lost. Let op! Na het herstarten kan het meerdere minuten duren voor alle netwerkconnecties weer actief zijn. Als er dan toch nog proble­men blijven, zal u de handleiding van uw router en/of modem moeten raadplegen.

Meer suggesties

Dit advies geeft slechts een beknopt overzicht van de verschillende manieren om de vele mogelijke oorzaken van een internetverbindingsprobleem in Windows 7 op te sporen. Voor nog meer suggesties, zie o.a. http://windows.microsoft.com/nl-BE/windows7/Identify-and-resolve-home-network-problems of ook het overzichtelijke http://www8.hp.com/be/nl/support-topics/network-internet-support/network-internet-connections.html

Een probleem met uw internetverbinding kan veel oorzaken hebben. Vóór u hulp inroept, kunt u met enkele standaardchecks mogelijk het probleem snel zelf oplossen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01