Help, geen internetverbinding meer…
Alvorens u de stappen hieronder doet, controleert u het best eerst of er niets verkeerd zit met de bekabeling van uw systemen. Heeft er iemand per ongeluk de elektriciteits- of netwerkkabel van uw router of modem uitgetrokken, of de netwerkkabel die naar uw computer loopt? In dat geval heeft u natuurlijk geen internetverbinding meer en merkt u dat waarschijnlijk ook op de andere internettoestellen in huis (tablet, smartphone, …). Werkt u draadloos, dan krijgt u vast de waarschuwing dat uw verbinding weggevallen is.
Ga na of er een connectieprobleem is
Heeft u nog altijd een fysieke netwerkverbinding (al dan niet draadloos), dan is er mogelijk een connectieprobleem. U kunt dit snel nagaan door in een Windows command-venster (Windows-knop + R, cmd intypen) even snel het commando ping google.com in te tikken. Uw computer stuurt dan een aantal datapakketjes naar die site. Als die server hier helemaal niet op reageert, dan heeft u duidelijk geen internetconnectie. Het is ook mogelijk dat alleen de DNS-servers van uw internetprovider – die ‘google.com’ vertalen naar ‘173.194.41.103’ – even uitliggen. Dat kunt u snel uittesten door http://173.194.41.103 in te tikken in uw browser. Als u dan toch de Google-site te zien krijgt, dan zit het probleem bij uw provider.
Tip. In Windows 7 kunt u op het netwerk-icoontje in de Windows-taakbalk klikken met de rechtermuisknop en Problemen oplossen kiezen. Een Windows probleemoplosser zal dan stapsgewijs een aantal dingen uittesten en u suggesties doen. Als u geluk heeft kan de probleemoplosser het connectieprobleem zelfs automatisch oplossen, zonder dat u zelf iets hoeft te doen.
Bij problemen met één website
Als u geen connectieproblemen heeft, bestaat ook de mogelijkheid dat de website zelf (even) uit de lucht gegaan is. Test dit door naar Down For Everyone Or Just For Me (http://www.isup.me) te gaan en daar de naam van de website in te tikken. Krijgt u daar de melding dat de site daadwerkelijk net uitgevallen is, dan zit er niets anders op dan te wachten.
Bij problemen met meer websites
Heeft u problemen met meerdere websites, dan kan de oorzaak toch nog bij uw router en/of modem liggen. Ga naar het toestel kijken om te zien of er soms een of meerdere lichtjes rood of oranje staan te knipperen. Als dat het geval is, trek de stekker van het toestel dan uit, wacht een 30-tal seconden en steek die weer in om zo het toestel volledig te herstarten. Als u geluk heeft, is het probleem zo vanzelf opgelost. Let op! Na het herstarten kan het meerdere minuten duren voor alle netwerkconnecties weer actief zijn. Als er dan toch nog problemen blijven, zal u de handleiding van uw router en/of modem moeten raadplegen.
Meer suggesties
Dit advies geeft slechts een beknopt overzicht van de verschillende manieren om de vele mogelijke oorzaken van een internetverbindingsprobleem in Windows 7 op te sporen. Voor nog meer suggesties, zie o.a. http://windows.microsoft.com/nl-BE/windows7/Identify-and-resolve-home-network-problems of ook het overzichtelijke http://www8.hp.com/be/nl/support-topics/network-internet-support/network-internet-connections.html