Handelen tegen beter weten in
Procedure bij Nationale ombudsman
De klachtenprocedure bij de Nationale ombudsman kan in bepaalde gevallen soulaas bieden als er tegen een gedraging van een overheidsinstantie, zoals de Belastingdienst, geen rechtsgang openstaat. Er is sprake van een erg lage drempel en het is door de actieve opstelling van de ombudsman meestal niet nodig om een adviseur of een advocaat in te schakelen.
Klacht gegrond. Een onderzoek van de Nationale ombudsman eindigt in het geval dat de klacht geheel of gedeeltelijk gegrond wordt bevonden, meestal met een aantal aanbevelingen aan het adres van de instantie waarvan de gedraging is onderzocht. Het is gebruikelijk dat de instantie zich aan deze aanbevelingen houdt.
Tegen beter weten in
Kostenvergoeding. In een zaak waarin de Belastingdienst tegen beter in handelde in strijd met de aanbevelingen van de Nationale ombudsman, deed de ombudsman een opmerkelijke uitspraak over de kosten van de klachtenprocedure. De ombudsman zag in de houding van de Belastingdienst aanleiding om de kosten van een tweede klachtenprocedure bij de ombudsman te laten vergoeden door de Belastingdienst.
Wat speelde er? De Belastingdienst stelt in 2003 een man aansprakelijk voor een belastingschuld. In 2008 sluit de man een overeenkomst met de Belastingdienst. Als de man aan een aantal voorwaarden voldoet, zal de Belastingdienst de aansprakelijkstelling intrekken en aan derden geen mededelingen doen over de overeenkomst.
Eerste klacht. Na een klacht van de man oordeelt de Nationale ombudsman dat de Belastingdienst de overeenkomst niet goed naleeft. De ombudsman beveelt de Belastingdienst aan om alsnog de juiste verklaring te verstrekken.
Tweede klacht. In 2010 stapt de man via een advocaat opnieuw naar de ombudsman en klaagt over de wijze waarop de fiscus uitvoering heeft gegeven aan de aanbeveling. De Belastingdienst komt daarna alsnog aan de bezwaren van de man tegemoet. De man verzoekt om een vergoeding van de kosten van de klachtenprocedure.
Wie niet horen wil …
Halsstarrige houding fiscus. De Nationale ombudsman ziet in de halsstarrige houding van de Belastingdienst aanleiding om af te wijken van de hoofdregel dat de kosten van een klachtenprocedure bij de ombudsman niet vergoed worden. Omdat het gaat om een laagdrempelige procedure en de ombudsman zich actief en behulpzaam opstelt, worden de kosten van een klachtenprocedure doorgaans niet vergoed, ook niet als het gaat om complexe zaken.
Kostenvergoeding. In dit geval is de man echter door het optreden van de Belastingdienst genoodzaakt om zich nogmaals tot de ombudsman te wenden. Daarom moet de Belastingdienst de kosten vergoeden. Daarbij kan worden aangesloten bij de forfaitaire regeling, rekening houdend met wegingsfactor 2 (zeer zware zaak).
Van http://belastingen.indicator.nl kunt u de besproken uitspraak van de Nationale ombudsman gratis downloaÂÂden (BT 17.15.07).