BEDRIJFSKREDIET - 05.10.2012

Geld lenen is méér dan alleen naar cijfertjes kijken …

Waar let een financier op bij het beoordelen van uw financieringsaanvraag? Welke informatie moet u aanleveren? Welke ondernemerskwaliteiten zien geldschieters graag? Kortom: waar legt ú als horecaondernemer de nadruk op?

Informal investors. Er zijn naast banken ook andere partijen die een financiering verstrekken aan (startende) bedrijven. Mensen of bedrijven die dit doen, noemt men ‘informal investors’.

Cijfers zijn niet zaligmakend

Uw kwaliteiten. Wellicht dat u denkt dat banken en informal investors de cijfers in uw ondernemersplan het allerbelangrijkst vinden, maar dat is niet zo. Financiers vinden het veel belangrijker om een goed inzicht te krijgen in uw horecaondernemerskwaliteiten. Zij willen graag weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Ook in donkere dagen. Daarbij is men vooral geïnteresseerd in het antwoord op de vraag hoe u zich gedraagt als het ondernemerstij voor kortere of langere tijd tegenzit. Onderneemt u dan extra actie om het tij te keren of gaat u bij de pakken neerzitten en hoopt u dat uw financier uw probleem wel oplost? Let op. Een financier zal de problemen die u ervaart met het ondernemerschap nooit voor u oplossen.

Tip 1. Diverse banken bieden op hun website de mogelijkheid aan om - tegen betaling - een test te maken waarmee u uw kwaliteiten als ondernemer inzichtelijk kunt maken. Zo biedt de Rabobank bijvoorbeeld de mogelijkheid van een e-scan aan. Tip 2. U kunt ook aan uw klanten, leveranciers, vrienden of kennissen vragen of zij eens op willen schrijven hoe zij tegen uw ondernemerschap aankijken. Belangrijk is dat de financier een objectief beeld krijgt van u als ondernemer.

Hoe zien zij uw visie?

Uw inzicht. Een ander belangrijk aandachtspunt is de visie die u heeft. Hoe kijkt u aan tegen de horecabranche waarin u actief bent? Welke kansen ziet u en welke bedreigingen? Als u verwacht dat er de komende jaren grote veranderingen plaats gaan vinden, geef dan aan hoe u denkt hierop in te spelen. Visie vormt u oa. door met veel mensen te praten. Geef in uw financieringsaanvraag aan met wie u allemaal heeft gesproken.

Marketing. Geef aan hoe u uw producten en diensten aan de man brengt. Hoe geeft u uw marketing vorm? Hoe slaat uw product of dienst aan? Tip. Laat een kort marktonderzoek uitvoeren door studenten van een mbo- of hbo-instelling. Voor weinig geld krijgt u al snel wat inzicht.

Onderbouwende cijfers. Natuurlijk is een financiële onderbouwing van uw plannen ook belangrijk. Het moet allemaal wel kloppen. Laat uw plannen dus nog een keer doorrekenen door een (horeca)accountant of financieel adviseur.

Na de vulling komt de korst

Presentatie. Als u uw plannen klaar heeft, is het belangrijk dat u veel aandacht besteedt aan de presentatie. Maak een goede presentatie en houd een goed verhaal. Oefen zonodig eerst met familie, kennissen en vrienden en vraag welke verbeterpunten zij hebben. Geef bij de presentatie bijvoorbeeld een proeverij van uw toppertjes.

De factor ‘tijd’. Begin op tijd. Reken op 2 à 3 maanden voordat u alles heeft uitgezocht wat belangrijk is voor uw financieringsaanvraag. Degene die uw financieringsaanvraag beoordeelt moet kunnen lezen dat u er veel tijd aan heeft besteed. Laat uw plannen nalezen op taal- en stijlfouten voordat u het naar uw financier stuurt.

Bereid uw financieringsaanvraag tijdig voor (2 à 3 maanden voor de aanvraag). Besteed vooral de nodige aandacht aan uw horecaondernemers­kwaliteiten, o.a. aan weerbaarheid, branchekennis, marketing en presentatie. Geef bijvoorbeeld bij uw presentatie een proeverijtje van uw toppertjes.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01