ADMINISTRATIE - 19.10.2012

Een goed begin met het einde van 2012

Uw boekhouder heeft het rond deze tijd meestal wat rustiger dan aan het begin van het nieuwe jaar. Hoe kunt u daar handig op inspelen en tegelijkertijd inspelen op het naderende einde van administratief 2012?

Een goed begin is het halve werk. Het plannen van de boekhouding voor het einde van het jaar 2012 is geen overbodige luxe. Als u ervoor zorgt dat u alle gegevens tijdig bij uw boekhouder aanlevert, bespaart u, mogelijk, op kosten van uw boekhouder.

Tussentijds nog even nalopen op …

Januari tot en met november nalopen. Tegen het einde van het jaar is het meestal wat rustiger bij de boekhouders. En in het begin van een nieuw jaar is het vaak extra druk.

Tip. Lever uw boekhouding tot en met november begin december in bij uw boekhouder zodat hij alvast de boekhouding van dit jaar kan gaan controleren zodat hij volgend jaar sneller klaar is met uw jaarrekening. Lever uw boekhouding wel correct aan bij uw boekhouder. Als uw boekhouder de bonnetjes op volgorde en in clips van u krijgt, zal hij sneller klaar zijn met de verwerking van uw boekhouding. Hij hoeft dan niet eerst alles te sorteren en op volgorde te leggen.

Kostenbesparend. Snellere verwerking betekent immers ook minder kosten. Loop eerst zelf alles na en controleer of alle boekstukken bij uw boekhouding zitten. Dus alle bescheiden die bij uw kasboek horen alsmede alle bankafschriften en de facturen die horen bij de afgeschreven bedragen.

Vraagposten. Vaak kunt u zelfs al op kantoor bij uw boekhouder de geboekte ‘vraagposten’ met hem doornemen. Dat is een tijdelijke grootboekrekening waarop hij alle zaken boekt waarmee hij ten tijde van de boeking geen raad wist of waarbij geen factuur zat. Die kunt u dan alsnog tijdig opvragen.

Eindejaarsafsluiting

Vragenformulier boekhouder? Als u de vragenformulieren voor de eindejaarsverwerking van uw boekhouder heeft ontvangen, zorg er dan voor dat u de door hem gevraagde gegevens volledig en snel aanlevert. Als uw boekhouder die gegevens niet snel c.q. correct ontvangt, zal dat u altijd geld kosten. Als u immers niet alle gevraagde gegevens aanlevert, zal hij u nogmaals moeten vragen om de gevraagde gegevens aan te leveren. Ook hiervoor geldt weer: extra werk en dus ook extra kosten.

Geen vragenlijst?

Als u de gevraagde gegevens snel en volledig verstrekt, zal uw boekhouder er minder werk mee hebben. Wat echter als uw boekhouder niet werkt met vragenlijsten? Geen ramp. Dan gebruikt u gewoon onze checklist. Leg die gemakshalve even aan uw boekhouder voor, misschien heeft die voor uw persoonlijke situatie nog waardevolle aanvullingen. Zo weet u zeker dat u niets vergeet, heeft uw boekhouder op tijd alles compleet en houdt u de kosten in de hand.

Een checklist: ‘Afsluiting boekhouding 2012’ kunt u gratis down­loaden van: http://horeca.indicator.nl (HR 16.15.02).

Geen boekhouding in huis?

Tja, alles nalopen is natuurlijk lastig als uw spullen al bij uw boekhouder liggen. Neem contact met hem op en stel hem op de hoogte van uw voornemen. Misschien heeft hij al voor u in beeld wat hij nog mist, dat scheelt u dan weer uitzoekwerk.

Vraag uw boekhouder alvast naar de zogenaamde ‘vraagposten’ die hij in 2012 niet goed kon boeken omdat hij er geen raad mee wist of omdat er geen factuur aanwezig was. Gebruik onze checklist: ‘Afsluiting boekhouding 2012’.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01