BEVEILIGING - WACHTWOORDEN - 03.10.2012

Beveilig uw accounts op de juiste manier

Een journalist van het gerenommeerde tijdschrift ‘Wired’ werd gehackt en al zijn data werden in enkele minuten gewist. Nochtans gebruikte hij goede wachtwoorden. Hoe kan dat en hoe zorgt u ervoor dat het niet bij u gebeurt?

Mat Honan (http://www.emptyage.com/post/yes-i-was-hacked-hard) gebruikte verschillende ingewikkelde wachtwoorden. En toch werden zijn accounts (iCloud, Gmail, Twitter, …) gekraakt...

Social engineering

Dat u veilige wachtwoorden moet gebruiken weet u. Gebruik speciale tekens als @, #, § of & en zowel hoofd- als kleine letters. En ken elke account een ander wachtwoord toe. Toch blijkt dit niet genoeg te zijn: hackers maken nu ook gebruik van social engineering. Voor zowat alle accounts moet u namelijk ook veiligheidsantwoorden invullen. Zoals wat is de naam van uw moeder, waar heeft u uw vrouw ontmoet, waar bent u geboren, enzovoort. Vergeet u uw wachtwoord, dan moet u een aantal van die vragen beantwoorden, waarna u uw wachtwoord kunt resetten. Hackers proberen die antwoorden te achterhalen en resetten dan uw wachtwoord zodat zij zelf in uw accounts kunnen.

Tip. Wilt u dit vermijden, vul dan als antwoord op de veiligheidsvragen iets in dat geen logisch antwoord op de vraag is(bv. Anna mijn lieve mamma, Vanmarke189&77!), maar dat u wel kunt onthouden (eventueel slaat u het ergens veilig op). Sommige sites stellen u trouwens in staat om zelf een veiligheidsvraag te formuleren.

Extra veiligheid: ‘2-step verification’

ICloud en heel wat andere diensten houden het bij de veiligheidsvragen. Google en Dropbox gaan echter een stap verder.

In Gmail (http://www.gmail.com) kunt u onder Instellingen; Accounts; Andere instellingen; Beveiliging de Verificatie in twee stappen inschakelen. Voor het aanmelden of wijzigen van gegevens moet u dan toegang hebben tot uw wacht­woord én uw mobiele telefoon. Na het ingeven van uw wachtwoord krijgt u via sms of via een app een extra code. Pas als u die ingeeft op de website, bent u aangemeld. Logt u niet uit, bv. op een thuiscomputer, dan moet u die ‘2-step verification’ maar om de 30 dagen herhalen. Om dit in te stellen geeft u eerst uw gsm-nummer in, waarna u een gratis sms ontvangt met een code. U kunt ook reservetelefoons ingeven (als u uw gsm kwijtraakt) of zelfs afdrukbare back-upcodes gebruiken. Er is ook een gratis app voor iOS, Android en Blackberry. U krijgt dan geen sms, maar moet met uw telefoon de QR-code scannen die op het scherm verschijnt, waarna de extra code in de app verschijnt.

Dropbox (http://www.dropbox.com) biedt sinds kort een gelijkaardige beveiliging in twee stappen. U moet daarvoor de nieuwste versie van Dropbox (1.4.17) binnenhalen en dan naar http://www.dropbox.com/try_twofactor gaan. Als u de juiste versie van Dropbox heeft, ziet u daar een groene balk met het bericht Success! (…). U gaat dan onderaan de pagina naar de optie Account sign in en activeert daar de Two-step verification. U vult eerst uw Dropbox-wachtwoord nogmaals in en dan geeft u aan of u de verifica­tie­code telkens via sms wilt ontvangen of wilt genereren via de Google Authenticator-app (voor iOS en Android). Vanaf nu zal u de extra code moeten ingeven als u wilt inloggen vanaf een onbekende computer of via een nieuw geïnstalleerde Dropbox-app.

Tip. U genereert de code telkens het best via de app, want het sms’je kan soms een hele tijd op zich laten wachten. Meer uitleg is te vinden op https://www.dropbox.com/help/363/en

Wilt u niet gehackt worden? Gebruik dan, naast een ingewikkeld wachtwoord dat verschillend is voor elke site, ook ‘slimme’ antwoorden op veiligheidsvragen of activeer tweestapsverificatie bij Gmail en Dropbox.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01