PERSONEELSBELEID - 28.09.2012

Motiveren in moeilijke tijden

In moeilijke tijden zijn werkgevers en leidinggevenden vaak te druk om hun werknemers te motiveren. Dat is zonde, want juist dán speelt motivatie een belangrijke rol. Dan haalt u namelijk meer uit uw werknemers.

Aandacht voor motivatie

Positief. Motivatie activeert mensen tot beter functioneren. Juist als het minder gaat in een bedrijf is er extra aandacht voor motivatie nodig. Zeker omdat werknemers zich deze moeilijke tijden ook realiseren en daar vaak onzeker over zijn.

Gevolgen. Als werknemers zich zorgen maken, gaat de aandacht minder naar het werk. Ze functioneren dan minder goed en voelen zich aan hun lot overgelaten. Ze kunnen daardoor gedemotiveerd raken en minder interesse in het werk tonen. Ze zullen minder geneigd zijn een stap extra te doen.

Hoe herkennen? U herkent demotivatie aan het afnemen van concentratie en van prestaties, en aan het zich niet houden aan afspraken.

Doe iets! Een valkuil van veel werkgevers is dat ze (te) laat denken aan motivatie. Pas als de prestaties dalen, het ziekteverzuim toeneemt of de werksfeer is verziekt door allerlei vormen van stress komt er aandacht voor de motivatie van de werknemers. Tip. Wees alert. Zo voorkomt u dat u veel tijd (en geld) moet steken in het herstellen van de motivatie.

Motiveren, hoe werkt dat?

Motiveren zit meestal niet in extra salaris, maar in interne drijfveren, ook wel de ‘intrinsieke motivatie’ genoemd. Denk aan leuk en uitdagend werk, professionele en sympathieke collega’s, een prettige en veilige werkomgeving, een baas waar ze respect voor hebben en een bedrijf waar ze trots op zijn. Let op. Het gaat om drijfveren en niet specifiek om de functie of het werk. Het gaat dus om de betekenis van het werk, het vertrouwen, de onderlinge samenwerking, de uitdaging, de waardering en het schouderklopje (‘goed gedaan’, ‘dank je wel’). En natuurlijk moeten de beloning en de arbeidsvoorwaarden in orde zijn. 

Hoe? Motiveren kunt u op verschillende manieren doen. Laat werknemers zelfstandig werken, toon interesse, waardeer ze door hun erkenning te geven voor hun werk en informeer hen over het beleid en de gang van zaken. Houd ze betrokken door hun mening te vragen.

Benut ieders competenties

Op de juiste plek. Laat de juiste persoon het juiste werk doen. Zo raken mensen gemotiveerd, want dan sluit u aan bij de (interne) drijfveren.

Voorbeeld.Henk is administrateur en hij is goed in administratieve werkzaamheden maar ook in samenwerken en problemen oplossen. Als Henk alleen werkt, zonder professioneel contact met anderen, zal hij op termijn ontevreden worden. Hij gebruikt immers maar een deel van zijn talenten en vaardigheden. Tip. Kijk niet alleen naar de functie, maar ook naar de competenties en drijfveren van uw medewerker.

Andere drijfveren. Zeker in (financieel) moeilijke tijden kunnen de drijfveren anders komen te liggen. Als Henk bijv. een hoge hypotheek heeft, zal hij er alles aan doen om zijn baan te houden en daardoor misschien wel fouten maken of overwerkt raken. Tip. Bekijk de zaak van alle kanten. Zoek uit wat uw medewerker drijft, maar ook wat hem belemmert. Speel in op drijfveren. Zo kunt u Henk misschien betrekken bij personeelszaken om zo zijn andere competenties te benutten.

Schep goede voorwaarden, zodat werknemers zichzelf kunnen motiveren. Stimuleer hun interne (intrinsieke) motivatie. Zorg bijv. voor uitdagend werk en een prettige werkomgeving. Zorg dat ze trots kunnen zijn. Zo gaan ze zichzelf motiveren. En dat is wat u eigenlijk wilt. 

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01