PRAKTIJKORGANISATIE - 20.09.2012

Inkoopprocedure AWBZ en het aanbestedingsrecht

Onlangs moest de rechter oordelen over een geschil tussen een kleinere zorgaanbieder en een (grote) zorgverzekeraar over de rechtmatigheid van enkele eisen bij de inkoopprocedure AWBZ-zorg 2013. Wat is voor ú van belang?

Hoge eisen van een zorgverzekeraar

Eisen aan inkoopprocedure. Deze zorgverzekeraar had strenge eisen geformuleerd waaraan zorgaanbieders moesten voldoen om te kunnen deelnemen aan de inkoopprocedure om voor zorg innatura door de verzekeraar te worden gecontracteerd. Die eisen waren:

  • de zorgaanbieder realiseert in 2013 een AWBZ- gerelateerde omzet (op basis van productieafspraken zorg in natura met de zorgverzekeraar) van minstens € 250.000,-;
  • de zorgaanbieder heeft op 1 september 2012 minimaal 15 klanten in zorg of heeft over de periode van 1 juni 2011 tot 1 juni 2012 aan minimaal 25 klanten zorg verleend;
  • de zorgaanbieder beschikt op 31 juli 2012 over liquide middelen dan wel over een bankgarantie van min. € 50.000,- en blijft voor de duur van de overeenkomst aan deze voorwaarde voldoen.

Kleine aanbieder de dupe

Onrealistische eisen. Voor kleinere zorgaanbieders zijn deze eisen zo hoog dat op voorhand bijna zeker is dat zij hieraan niet kunnen voldoen. Dat gold ook voor deze zorgaanbieder die dagbesteding aanbiedt aan verstandelijk gehandicapten (extramurale gehandicaptenzorg met financiering vanuit de AWBZ).

Uitsluiting kleine aanbieders. Het effect van de eisen zou zijn dat kleinere zorgaanbieders per 2013 categorisch worden uitgesloten van deelname aan de inkoopprocedure en dus niet meer voor zorg in natura worden gecontracteerd. In het kort geding, dat al was aangespannen toen de inkoopprocedure nog liep, stelde de zorgaanbieder dat de zorgverzekeraar hiermee onrechtmatig handelt.

Geen gelijk voor de verzekeraar

Eisen onrealistisch. De rechter heeft recentelijk in zijn vonnis (LJN: BX446) het standpunt van de zorgaanbieder gevolgd. De rechter vindt de eisen discriminerend en buitenproportioneel. Deze eisen zijn in strijd met de fundamentele beginselen van het aanbestedingsrecht. Bovendien was de abrupte wijze waarop de zorgverzekeraar zijn inkoopbeleid ten nadele van kleinere zorgaanbieders wijzigde, onzorgvuldig jegens deze aanbieders en in strijd met de eisen van redelijkheid en billijkheid. Er is onvoldoende rekening gehouden met de sterke afhankelijkheid van (kleinere) zorgaanbieders ten opzichte van de verzekeraar.

Eisen aanpassen. De rechter heeft de zorgverzekeraar verplicht de eisen te laten vallen.

Goed zorgverzekeraarschap

Machtspositie verzekeraars. Interessant is dat de rechter oordeelt dat zorgkantoren bij de inkoop van AWBZ-zorg in een bijzondere (machts)positie zitten. Hierdoor kunnen ze strengere normen opleggen. Zorgkantoren moeten zich bij hun inkoopprocedures houden aan de aanbestedingsbeginselen. Bovendien wordt van hen méér verlangd in termen van zorgvuldigheid en een redelijke opstelling, zoals onder andere verwoord in de Gedragscode Goed Zorgverzekeraarschap.

Tip. Loopt u aan tegen onredelijke eisen? Beroep u dan eerst op deze uitspraak en overweeg zo nodig een kort geding tegen de verzekeraar.

• Download de uitspraak van: http://medicus.indicator.nl (MD 05.11.02A).

• Download de Gedragscode Goed Zorgverzekeraar- schap van: http://medicus.indicator.nl (MD 05.11.02B).

Het kan lonen om via een kortgedingprocedure tijdig actie te ondernemen tegen onredelijke eisen die een (machtige) zorgverzekeraar stelt aan zorgaanbieders, bijv. rond de geschiktheids- en bekwaamheidseisen bij de inkoopprocedure AWBZ-zorg 2013.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01