Bestelauto mee naar huis kan goedkoper
Wie rijdt er? Ondernemers, hun werknemers en koeriers nemen de bestelauto vaak mee naar huis. Makkelijk, want met de huidige files scheelt dat zomaar behoorlijk wat reistijd. Keerzijde van de medaille is dat de fiscus ervan uitgaat dat de bestelauto dan ook privé gebruikt kan worden. Dit levert de chauffeur vervolgens een bijtelling bij het inkomen op van meestal 25%. Tip. U kunt deze verlagen tot 20, 14 of zelfs 0% door een milieuvriendelijk model aan te schaffen! Voorkomen kan ook, maar hoe?
Vier opties om bijtelling af te remmen ...
Optie 1. Beperk het privégebruik! De chauffeur kan een bijtelling voorkomen door de bestelauto per jaar niet meer dan 500 kilometer privé te gebruiken. Daartoe moet wel een sluitende kilometeradministratie worden bijgehouden. Hierin moet per dag en per rit de begin- en eindstand van de kilometerteller vermeld staan en per rit het adres van vertrek en aankomst. Als er wordt omgereden, bijvoorbeeld om de file te vermijden, moet dit apart worden vermeld. Per rit moet ook vermeld worden of het een privérit is, een zakelijke rit of een rit inzake woon-werkverkeer.
De rekentool: ‘Kilometerregistratie’ kunt u gratis downloaden van: http://tipsenadvies.indicator.nl (TA 19.04.05).
Optie 2.Geen privégebruik. Als de bestelauto helemaal niet privé gebruikt wordt, vervalt de bijtelling ook. Er hoeft dan ook geen kilometeradministratie te worden bijgehouden, dus dat scheelt veel werk. Wel moet de chauffeur vooraf een ‘Verklaring alleen zakelijk gebruik bestelauto’ aanvragen bij de fiscus. Er is daarmee dan geregistreerd dat de bestelauto niet privé wordt gebruikt. Verdenkt de fiscus u hier toch van, de auto staat bijvoorbeeld een keer geparkeerd bij Walibi Holland, dan zal men u verzoeken aan te tonen dat dit een zakelijke rit betrof. Kunt u dit niet, dan volgen naheffingen en boetes.
Tip 1. U kunt de bijtelling voorkomen door als baas privégebruik te verbieden. U moet dit wel controleren en er moet een forse sanctie staan op overtreding van het verbod. U moet het verbod schriftelijk vastleggen en dit bij de loonadministratie bewaren. Tip 2. Dit kunt u ook bewerkstelligen door ervoor te zorgen dat de bestelauto niet privé gebruikt kán worden, bijvoorbeeld omdat u de bestelauto’s na het werk achter een hek zet.
Optie 3. Doorlopend afwisselend gebruik. Als de bestelauto doorlopend afwisselend wordt gebruikt door meerdere werknemers, is er van een bijtelling ook geen sprake. Wel moet u als werkgever per bestelauto een eindheffing van € 300,- per bestelauto betalen.
Optie 4. Enkel goederenvervoer. Bestelauto’s die over slechts één zitplaats beschikken en waarvan de aansluitpunten voor de tweede zitplaats zijn weggeslepen of dichtgelast, zijn volgens de fiscus niet of nauwelijks geschikt voor personenvervoer, zodat de bijtelling komt te vervallen. Inmiddels hebben verschillende rechters beslist dat ook sommige bestelauto’s met meerdere zitplaatsen niet geschikt zijn voor personenvervoer. Het gaat dat om extreem smerige auto’s of om auto’s die een verhoogde laadbak hebben en stellages in de laadruimte, bijvoorbeeld voor het vastzetten van gereedschap. De rechters hebben beslist dat ook die bestelauto’s geen bijtelling krijgen.