Speeddaten ... iets voor u?
Sollicitatiebrief en cv. Allereerst is van belang dat u duidelijke functie-eisen formuleert in de personeelsadvertentie. Op basis van die functie-eisen maakt u immers een eerste selectie. Houd u dan nog steeds (te) veel potentieel goede kandidaten over? Denk dan eens aan ‘speeddaten’.
Modern en snel
Vind de goede match. U kent speeddaten misschien wel van tv programma’s waarin kandidaten een nieuwe partner (relatie) zochten. Wij zien echter steeds vaker dat speeddaten ook wordt gebruikt bij het selecteren van personeel. U organiseert dan één of meerdere gespreksrondes waarin kandidaten in vijf of tien minuten een goede indruk moeten zien te maken. Zo ziet u snel of er een ‘klik’ is met de kandidaten voor de vacature.
Hoe pakt u dat aan?
Korte gesprekjes. U selecteert bijvoorbeeld 15 kandidaten en die krijgen verschillende korte gesprekjes, bijvoorbeeld met u, een afdelingsleidinggevende en een toekomstige collega. Elke ‘interviewer’ bepaalt zijn voor- en afkeuren.
Na afloop bepalen de ‘interviewers’ in overleg wie van de kandidaten doorgaat. Zo zorgt u dat alles gestuctureerd verloopt.
- Geef het einde van iedere ronde duidelijk aan. Laat bijvoorbeeld na elke ronde een bel, gong of wekker aflopen. Zo weten de kandidaten wanneer ze een tafeltje moeten doorschuiven.
- Hebben de kandidaten alle gesprekken gehad? Dan kunt u ervoor kiezen om de kandidaten te laten wachten tot ‘de uitslag’ bekend is. Wilt u dat niet, dan kunt u afspreken dat u hun snel laat weten of de selectieprocedure verder wordt voorgezet of niet.
Voorronde. Speeddaten kan gezien worden als een voorronde met een informeel karakter. Het tweede gesprek, het echte sollicitatiegesprek, kan daardoor een verdiepender karakter krijgen.
Tip. Overweeg het speeddaten te laten plaatsvinden op een andere locatie, bijvoorbeeld in een zaaltje, een restaurant of op een andere locatie bij u in de buurt. Maar u kunt natuurlijk ook dicht bij huis, in uw eigen bedrijf, blijven.
Wat zijn de voors en de tegens?
- U ziet in korte tijd veel kandidaten waardoor u een beter idee krijgt welke kandidaten bij uw organisatie zouden kunnen passen.
- De keuze voor de kandidaten voor de volgende selectieronde wordt eenvoudiger.
- Sollicitanten die zich mondeling beter presenteren, kunnen zo makkelijker een goede eerste indruk te maken.
- Sollicitanten merken snel of zij zich ergens thuis voelen of niet.
- Het is niet voor alle functies belangrijk om een goede eerste indruk te maken, bijvoorbeeld voor functies waarvoor de ‘handvaardigheid’ essentieel is. Sollicitanten hebben dan soms een (te) lange aanlooptijd nodig om tot de kern van het verhaal te komen. Tien minuten is dan te kort.
- Speeddaten vereist een gestructureerde aanpak. U loopt anders het risico niet tot de kern te komen tijdens de korte gesprekjes.