RECHT VAN DE BOUW - 20.08.2012

Nu zonder risico beheren sleutel van klant

Stel, uw klanten zijn afwezig tijdens een verbouwing of een gedeeltelijke nieuwbouw. Hoe kunt u veilig toegang krijgen tot het pand? Hoe gaat u om met het beheer van de toegangssleutel? Hoe regelt u zonder risico een goed beheer?

Klanten willen wel eens afwezig zijn tijdens (ver)­­bouwwerkzaamheden. De aannemer krijgt dan de mogelijkheid om dagelijks zonder tussenkomst van de klant het pand te betreden en de werkzaamheden uit te voeren. Hij moet dan wel de beschikking hebben over de toegangssleutel. Het hebben en beheren van die sleutel is niet zonder risico. Hoe is dat veilig te regelen?

Risico’s. De aannemer krijgt voor de uitvoering van de werkzaamheden de beschikking over de toegangssleutel. Bij afwezigheid van de klant is de aannemer aansprakelijk voor de veiligheid van het pand tijdens en na de dagelijkse werkzaam­heden. Hij dient ervoor te zorgen dat het pand degelijk wordt afgesloten en dat inbraak zo veel mogelijk voorkomen wordt, dan wel gemeld wordt. Bij ongeregeldheden die hij in het pand aantreft, bij inbraak of bij verlies van de sleutel zullen de klant en de bevoegde instanties moeten worden geïnformeerd. Ga daarom zorgvuldig om met zowel de sleutel als met het beheer van het pand.

Hoe voorkomt u gedoe?

Plaatsvervanger. Bij lange afwezigheid van de klant is het raadzaam om in contact te staan met een gemachtigd plaatsvervanger.

Sleutelverklaring. Bij verbouwingen waarbij de aannemer de sleutel heeft van het pand, is een sleutelverklaring raadzaam. De sleutelverklaring regelt dat het risico voor schade voortvloeiend uit de verrichte werkzaamheden en het tijdelijke beheer van het pand voor rekening van de aannemer is. Belangrijk is ook dat er geregeld is dat het pand verzekerd is/blijft tijdens deze ver­bouwings­periode. De klant doet er goed aan zijn verzekering te informeren. De aannemer moet in zijn ver­­zekeringsvoorwaarden nakijken of schade als gevolg van sleutelbeheer onder zijn aansprakelijkheidsverzekering valt.

Voorbeeld inhoud sleutelverklaring

In een sleutelverklaring moeten de volgende zaken zijn opgenomen:

  • naam- en adresgegevens van klant en aannemer;
  • ontvangst toegangssleutel van het pand ... tegen betaling van de borgsom van € 25-;
  • de sleutel is op verzoek te overhandigen aan de klant;
  • aannemer neemt de huishoudelijke regels en veiligheidsvoorschriften van de klant in acht (bijvoorbeeld code toegang beveiligd pand);
  • aannemer verklaart het pand als een goed huisvader te beheren;
  • aannemer maakt of laat geen kopie van de sleutel maken of verstrekt die aan anderen;
  • aannemer is verantwoordelijk voor alle schade ontstaan door misbruik of verlies van de sleutel;
  • personeel van aannemer is gebonden aan uitvoering van de verklaring;
  • ongeregeldheden, inbraak of anderszins direct te melden aan klant en bevoegde instanties;
  • wijzigingen in de verstrekte gegevens, verlies of beschadiging van de verstrekte sleutel per omgaande te melden aan de klant;
  • handtekening voor akkoord van beide partijen.

Opleveren. Na beëindiging van de werkzaamheden vindt de oplevering plaats. Op het opleverformulier staan zinnen over teruggave van de sleu­­tel, terugbetaling van de borgsom en vernietiging van de sleutelverklaring. In het bijzijn van beide partijen wordt de sleutelverklaring vernietigd.

Het uitvoeren van werkzaamheden tijdens de afwezigheid van de klant en het in bezit hebben van de toegangssleutel is niet geheel zonder risico. Stel een sleutelverklaring op waarin geregeld wordt op welke manier er wordt omgegaan met pand en sleutel. Gebruik ons voorbeeld. Zo voorkomt u onnodige risico’s.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01