Huisartsendossier en variabiliseringsgelden
Richtlijn ADEPD registreren
Kennis. De LHV heeft met zorgverzekeraars afspraken gemaakt. Doel is dat alle praktijkmedewerkers eind 2012 kennis hebben van de inhoud van de NHG-richtlijn Adequate Dossiervorming met het Elektronisch Patiëntendossier. Als tegenprestatie stellen zorgverzekeraars net als in 2011 zo’n 60 miljoen beschikbaar in 2012 en 2013.
Wanneer kunt u declareren?
Vul de lijst in. Via de website van het LHV kunt u een korte digitale vragenlijst invullen om aan te geven dat u in 2012 aan de voorwaarden zult voldoen. Op basis daarvan kunt u dan per 1 oktober a.s. deze gelden declareren voor 2012.
Hoe aan de voorwaarden voldoen?
Cursus. Het meest voor de hand liggend is dat u en uw medewerkers de door de LHV goedgekeurde cursussen volgen. De cursussen worden georganiseerd door de verschillende softwareleveranciers. Daarna kunt u de verworven kennis in de praktijk gaan brengen. Daarmee bereidt u zich voor op de voor 2013 overeengekomen prestatie om daadwerkelijk te registreren volgens de richtlijn ADEPD.
De praktijk in 2013. In 2013 gaat het erom dat u nieuwe consulten voorziet van een zogenaamde ‘ICPC-code’. Een nog te bepalen deel van de nieuwe consulten zal voorzien moeten zijn van deze code. Haalt u deze norm, dan heeft u recht op de variabiliseringsgelden 2013. Een extra financiële prikkel (ca. € 8.500,- per normpraktijk). Verbetering van de kwaliteit van de zorg voor uw patiënten staat echter voorop.
Wie controleert dat?
Scan. Hoe weet de zorgverzekeraar dat u aan de norm voldoet? Het Nivel heeft een EPD-scan ontwikkeld. Deze EPD-scan geeft niet alleen zicht op het ICPC-coderen, maar ook op andere punten ten behoeve van de medicatiebewaking.
De LHV en de zorgverzekeraars hebben afgesproken dat iedere praktijk in 2013 een volledige scan uitvoert. Daarmee wordt dan gecontroleerd of u het percentage ICPC-codes van de nieuwe consulten heeft gehaald. En zo ja, dan heeft u recht op de gelden.
Wat is de achterliggende doelstelling?
Episodegericht registreren. Het is de bedoeling dat iedereen als methode van registreren werkt op basis van episodegericht registreren (EGR).
Chronologisch overzicht. Het dossier geeft bij een juiste registratie een duidelijk overzicht op de episodelijst van alle gezondheidsproblemen en per episode een chronologisch overzicht van alle relevante contactgegevens. Daarmee wordt het dossier voor eenieder toegankelijker met als doel dat er direct actuele en volledige informatie beschikbaar is. Dat vermindert de kans op fouten door miscommunicatie of onvolledige informatie.
De relevante gegevens betreffen:
- klachten, ziekten en aandoeningen;
- contactgegevens over een nieuwe of bestaande klacht;
- voorschriften;
- aanvullende onderzoeken;
- verwijzingen;
- additionele informatie.