TUCHTRECHT - 25.04.2012

Houd bij doorverwijzing zelf de regie!

U verwijst een patiënte met pijnklachten naar een collega. Moet u daarbij zelf de vinger aan de pols houden? Wat vindt het Centraal Tuchtcollege?

Acuut. Carla Kroon, een patiënte van tandarts Bohr krijgt in het weekend acute klachten. Op maandag 5 maart neemt zij contact op met Bohr, waar zij op dinsdag terecht kan. Bohr constateert dat er sprake is van een onsteking, waarbij een wortelkanaalbehandeling geïndiceerd is. Bohr verwijst Carla naar zijn collega Haeck. Hij laat Carla zelf een afspraak maken.

Het moet nú! Carla belt meteen naar tandarts Haeck en krijgt horen dat zij pas eind maart voor een behandeling terecht kan. Dit vindt zij veel te laat. Zij neemt opnieuw contact op met de praktijk van Bohr. Zij gaat daarbij zodanig tekeer tegen de assistente dat Bohr zelfs een behandeling onderbreekt om Carla te woord te staan. Bohr zegt toe dat hij contact zal opnemen met collega Haeck voor een spoedafspraak.

Helaas, dán kan ik niet ... De dag daarop neemt de assistente van Haeck rond de middag contact met haar op. Zij kan nog diezelfde dag terecht voor de behandeling. Carla kan op een zo korte termijn niets meer regelen met haar werk, maar belt later terug omdat zij alsnog om 16.00 uur behandeld wil worden. Op dat moment is dat echter niet meer mogelijk. Het was op dat moment ook niet meer mogelijk een afspraak voor de volgende dag te maken. Uiteindelijk ondergaat zij op 22 maart een wortelkanaalbehandeling bij tandarts Thangh.

Klacht. Carla dient een hele reeks klachten in bij het Regionaal Medisch Tuchtcollege. Van deze klachten bevond het Regionaal Tuchtcollege alleen de klacht gegrond dat Bohr zijn patiënte zélf contact liet opnemen met Haeck en aanvankelijk niet aan de telefoon wilde komen. Bohr ziet dat anders en stapt naar het Centraal Tuchtcollege.

Wél goed gehandeld. Het Centraal Medisch Tuchtcollege (LJN: YG1919) vond dat de klacht van Carla niet gegrond was. Bohr had immers later alsnog een spoedafspraak geregeld en was uiteindelijk wél aan de telefoon gekomen. Daarmee had hij zijn gedrag, dat in principe klachtwaardig was, afdoende hersteld. Tip. Volg een verwijzing zelf op, zeker als er sprake is van ernstige pijnklachten. Houd de regie in handen!

De tuchtrechter verwacht dat u bij een verwijzing zélf spoedafspraken regelt. Houd daarbij altijd de regie in handen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01