ADMINISTRATIE - BANK - 24.04.2012

FiNBOX! Iets voor uw facturatie?

De digitale nota bestaat al een tijdje zoals u weet. Nu hebben enkele banken FiNBOX geïntroduceerd: de financiële postbus voor digitale post binnen internetbankieren. Is dat interessant voor u en uw klanten?

Papier hier. De meeste Nederlanders betalen hun rekeningen online via internetbankieren, maar de nota’s zelf vallen vaak nog in een envelop op de deurmat. Drie grote Nederlandse banken, in samenwerking met billing service providers (BSP’s) die de technische infrastructuur verzorgen, hebben daarom de digitale nota ontwikkeld.

Ook u kunt voortaan uw nota’s online via internetbankieren aanbieden aan de consument. Bij ABN AMRO en Rabobank kan dat ook aan uw zakelijke afnemers. ING volgt binnenkort. Is dat interessant?

Wat is FiNBOX?

FiNBOX is een financiële brievenbus voor digitale post bij internetbankieren. Daarin kunt u rekeningen, acceptgiro’s en andere financiële post van organisaties waar u klant van bent, ontvangen. Vanuit uw FiNBOX betaalt u makkelijk uw rekeningen door deze met één klik op uw verzendlijst te plaatsen. U kunt ook zelf digitale post aan uw klanten verzenden.

Wat is digitale post? Digitale post bestaat uit facturen en acceptgiro’s, maar ook incassospecificaties, salarisstroken en financiële (pensioen)overzichten. Uw klant kan die via internetbankieren inzien. En als hij direct wil betalen, hoeft hij geen gegevens meer over te typen omdat de factuur of acceptgiro al volledig is ingevuld. Uw klant betaalt eenvoudig met een paar muisklikken via internetbankieren. Op dit moment kunnen alleen klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank gebruikmaken van FiNBOX. De andere banken volgen waarschijnlijk en het aantal deelnemende organisaties neemt snel toe.

Voordelen voor uw onderneming

De digitale nota biedt grote voordelen voor uw onderneming, zoals:

  • geen kosten meer voor papieren facturering (dat loopt op: papierkosten, portokosten en verwerkingskosten);
  • bijdrage aan een duurzamere samenleving;
  • minder fouten in de verwerking van de betaling door uw klanten;
  • snellere betaling van openstaande facturen.

Nadelen. U moet wel een behoorlijk aantal facturen verzenden. Anders weegt de investering niet op tegen de kostenbesparing. Neem contact op met uw bank voor een indicatie van de kosten. Tip. Bereken uw besparing met de rekenmodule van ABN AMRO (zoekterm: FiNBOX zakelijk).

Indicatie. Wij testten voor u: bij 120 facturen (10 per maand) á gemiddeld € 1.000,- is FiNBOX niet rendabel en ongeveer € 3.000,- duurder dan het mailen van facturen. Bij 1.200 facturen (100 per maand) á gemiddeld € 1.000,- is het wel rendabel, namelijk vanaf het tweede jaar € 1.250,- per jaar goedkoper.

Voordelen voor uw klanten (consument)

  • Gemak, overzicht, altijd toegankelijk.
  • Nota’s kunnen niet meer kwijtraken.
  • Geen acceptgiro’s meer overtypen.
  • Volledig overzicht en archivering.
  • Goed voor het milieu en vertrouwd.

Informatie. De Nederlandse banken hebben dit jaar een zogenoemde ‘portal’ voor de digitale nota gelanceerd: http://www.finbox.nl/ Er wordt uitgelegd hoe u zich kunt aanmelden om digitale nota’s te kunnen versturen. Daarnaast wordt er uitgelegd hoe consumenten zich kunnen aanmelden voor het ontvangen van digitale financiële post.

Verzendt u véél facturen (circa 100 per maand), bereken dan online hoeveel financieel voordeel FiNBOX u oplevert. Bij 10 per maand is het niet interessant. Voor consumenteninformatie kunt u uw klanten verwijzen naar: http://www.finbox.nl

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01