Hoezo ‘hogere bierprijs’?
Niets doen levert niets op. De per brief aangekondigde verhoging van de bierprijs kunt u natuurlijk ter kennisgeving aannemen. Wellicht denken veel collega’s van u dat daar ook bitter weinig aan te doen valt. Maar u hoeft dat niet zomaar te pikken. Wat kunt u namelijk doen?
Bezwaar maken. Laat eerst schriftelijk weten dat u het niet eens bent met de prijsverhoging en dat u in overleg wilt om daarover te spreken.
Een model ‘Bezwaar aangekondigde prijsverhogingen’ kunt u gratis downloaden van: http://horeca.indicator.nl (HR 16.03.01).
Voorbereiden. Vervolgens bereidt u zich goed voor alvorens u een afspraak maakt met uw contactpersoon van de brouwerij. Denk eraan:
- uw contracten en jaarafrekeningen na te lopen. Wat was er ook alweer afgesproken over prijzen, kortingen en wijzigingen daarin?
- uw afname op een rij te zetten. Weet wat u heeft ingekocht (hectoliters) en welke kortingen u heeft genoten en hoe;
- uit te rekenen wat die prijsverhoging betekent voor uw winstmarge en voor uw consumptieprijs;
- over vergelijkende bierprijzen te beschikken (andere brouwers en/of andere leveranciers).
Afspraak maken. Als u uw dossier goed voorbereid heeft, maakt u een afspraak om met elkaar om de tafel te gaan zitten. Waar kunt u over onderhandelen? Welke afspraken kunt u wellicht ‘openbreken’?
- Wellicht kunt u door kortingen te bedingen de aangekondigde prijsverhoging nivelleren. Tip. Spreek kortingen af in een percentage van de bierprijs. Een prijsstijging verhoogt dan meteen ook de korting.
- Vraag om een onderbouwing van de prijsstijging: daalt de inkoopprijs ook weer als bijvoorbeeld de grondstofprijs van de brouwer daalt?
- Onderhandel ook over de prijzen van andere inkopen, zoals over frisdranken, gedestilleerd en wijnen; ook daar kunnen kortingen uw totale inkoopkosten verlagen.
Tip. Leg alle afspraken schriftelijk én voor een bepaalde periode vast zodat u na afloop daarvan opnieuw aan de onderhandelingstafel kunt.