RECHT - 15.02.2012

Klachten gestroomlijnd

Een ontevreden patiënt kan op veel plekken zijn gelijk proberen te halen. Hij kan naar het Tuchtcollege of de Geschillencommissie Zorginstellingen. Bovendien moet iedere zorginstelling een eigen klachtencommissie hebben. U ook?

Tuchtrechtspraak

Kwaliteitsbewaking. Als een patiënt ontevreden is over de behandeling, kan hij een klacht indienen bij het Tuchtcollege. Het tuchtrecht is bedoeld om de kwaliteit van de beroepsuitoefening in de gezondheidszorg te bewaken. Het gaat er alléén om of de zorgverlener is tekortgeschoten.

Alleen BIG. Het tuchtrecht is alleen van toepassing op de beroepsgroepen uit de wet BIG. De maatregelen zijn bindend.

Geschillencommissie Zorginstellingen

Commissie. Een zorginstelling kan zich ook aansluiten bij de Geschillencommissie Zorginstellingen. Patiënten kunnen met hun klachten terecht bij deze geschillencommissie.

Voor wie? De procedure bij de geschillencommissie is geschikter voor gevallen waarin de patiënt zijn of haar ‘gelijk’ wil halen. De geschillencommissie kan maximaal € 5.000,- schadevergoeding toewijzen. Kort door de bocht genomen, kan men zeggen dat bij de geschillencommissie de wat eenvoudiger zaken worden behandeld.

Bindend advies. De geschillencommissie geeft een zogenaamd ‘bindend advies’. Hoger beroep is niet mogelijk. Beide partijen moet zich namelijk van tevoren neerleggen bij het bindende advies van de Geschillencommissie Zorginstellingen.

Klacht bij de klachtencommissie

‘Wet klachtrecht’. Een patiënt kan ook een klacht indienen bij de klachtencommissie van de betrokken zorginstelling. Iedere zorgaanbieder, instelling en beroepsbeoefenaar moet zo’n commissie instellen. Dat is bepaald in de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (‘Wet klachtrecht’).

Aanbevelingen. De klachtenommissie kan alleen aanbevelingen doen (die worden meestal serieus genomen) én zij kan bemiddelen.

Vrijblijvend. Een oplossing afdwingen is niet mogelijk. Zorgaanbieders kunnen de aanbevelingen gewoon naast zich neerleggen. Wél moeten zij binnen een maand melden of er maatregelen ­worden genomen of niet en zo ja, welke.

Wanneer een klachtencommissie?

Zorginstelling. Iedere zorginstelling en beroepsbeoefenaar moet een klachtencommissie hebben. Heeft u geen commissie (of niet op de juiste wijze), dan kan dat in het ergste geval een bestuurlijke boete van € 6.700,- opleveren. Het is dus zaak zo’n commissie te hebben. Tip. Vaak is aanmelding bij een regionale klachtencommissie mogelijk.

Hoe? De klachtencommissie moet bestaan uit minimaal drie leden. De voorzitter van de commissie moet onafhankelijk zijn en mag werkzaam zijn voor de zorgaanbieder. Verder mag degene op wie de klacht betrekking heeft, niet deelnemen aan de behandeling van de klacht. U moet zorgen dat de patiënten weten dat u een klachtencommissie heeft; u moet dit bekendmaken, bijv. in de wachtkamer of op uw website. Tot slot moet de zorgaanbieder jaarlijks een verslag maken waarin is opgenomen hoe de klachtenregeling is uitgevoerd.

Voor wie? Een patiënt zal met name gebruik ­ma­­ken van deze mogelijkheid als de communicatie met de behandelaar lekker loopt of als de pa­­tiënt vindt dat hij of zij niet juist bejegend is, bijv. niet serieus is genomen of onvriendelijk behandeld.

Een klachtencommissie is voor beroepsbeoefenaren verplicht. De commissie moet minstens drie leden hebben. De voorzitter moet onafhankelijk zijn. Zorg dat uw patiënten weten dat u zo’n commissie heeft, bijvoorbeeld door een mede­­deling in uw wachtkamer of door een vermelding op uw website.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01