Tips voor professioneel Twitter-gebruik
Tweet met kennis van zaken
Wilt u veel volgers verzamelen, zorg er dan voor dat u uw eigen stem goed laat horen. Tweet vaak genoeg (meermaals per dag), met een goeie mix van eigen meningen, retweets van andermans standpunten, spitse commentaar bij artikelen, video’s, foto’s of nieuwtjes over het (vak)gebied waarover u zelf veel te vertellen heeft. Wilt u zelf veel geretweet worden, zorg er dan het best voor dat uw tweet een (ingekorte) link bevat naar bv. iets interessants dat u gelezen of gezien heeft of dat hij een nieuwtje bevat dat velen zal interesseren. Dergelijke tweets worden het vaakst geretweet. Tweets over wat u zelf meegemaakt heeft, zullen veel minder vaak geretweet worden, tenzij het echt grappig is. Zorg er ook voor dat uw tweet minder dan de maximaal 140 tekens lang is. Dan kan uw volger die retweeten (met ‘RT @naam’ ervoor) zonder dat hij uw tweet moet inkorten en kan hij er zelf nog wat aan toevoegen.
Kies goed wie u zelf volgt
Zeker in het begin is het moeilijk om zelf voldoende interessante mensen te vinden om te volgen. U kijkt het best eerst binnen uw eigen professionele kring en volgt relevante mensen waarvan u weet dat ze al op Twitter zitten. U komt dat bv. te weten op hun LinkedIn-profiel (waar ze hun Twitter-naam kunnen tonen) of door gewoon op de Twitter-site naar hun naam te zoeken. Naarmate u meer mensen volgt en zelf meer getweet heeft, bouwt Twitter zelf een beeld op van wie u zou kunnen interesseren. Als u bovenaan de Twitter-pagina op Who To Follow klikt, krijgt u dan een aantal suggesties. Als u wilt dat de mensen die u volgt op hun beurt u beginnen te volgen, retweet dan vaak genoeg hun tweets of reageer op wat ze schrijven. Mensen die hun Activity-overzicht goed opvolgen, zullen dan merken dat ze vaak door u geretweet worden en ze zullen dan ook eens naar uw tweets komen kijken. Op dat ogenblik is het van belang dat u een goed Twitter-profiel heeft. In de 160 tekens die u daar heeft om uzelf te beschrijven, vermeldt u het best uw bedrijf, functie, professionele interesses, … Vul ook altijd een relevant webadres in, bv. de site van uw werkgever of uw eigen blog.
Tweet op het juiste ogenblik
Niet alleen wat u tweet, maar ook wanneer u het tweet is van belang. Uw volgers zijn misschien vooral overdag actief, dus als u gelezen en geretweet wilt worden is het van belang dat u vooral tijdens die periode post. Met een tool zoals Tweriod (http://www.tweriod.com) kunt u dit snel nagaan. U geeft uw Twitter-naam op en u krijgt een overzicht van de dagen en uren waarop uzelf en uw volgers het meest actief zijn. Zijn uw volgers vooral actief wanneer u dat zelf niet bent of heeft u alleen ’s avonds tijd, gebruik dan een tweet-scheduling tool zoals Buffer (http://bufferapp.com). Hiermee kunt u uw tweets opsparen en op een meer geschikt tijdstip laten versturen, zodat u zeker uw actiefste volgers bereikt.
Niet overdrijven
Vergeet niet dat Twitter bij uitstek een sociaal gebeuren is. Maak dus geen overdreven reclame voor uw bedrijf of producten, steek niet té veel de loftrompet over uzelf af, maar gebruik het om anderen (en hun ideeën) te leren kennen. Alles wat u tweet is openbaar (tenzij u een gesloten account heeft), dus let goed op wat u schrijft.