Taken beheren via uw smartphone
Orchestra: aparte app
Wanneer u met anderen samenwerkt aan een project, is het belangrijk om de taken goed te verdelen en op te volgen. Er bestaan wel meer online takenplanners, maar ze zijn niet allemaal even mobiel. Dat is anders bij Orchestra (http://www.orchestra.com), een gratis iPhone-app waarmee u ook onderweg betrokken blijft bij uw lopende projecten (andere smartphones dan de iPhone worden niet ondersteund). Hiermee maakt u vanaf elke plek takenlijsten aan. Die deelt u dan met anderen en zij houden u en de anderen eveneens via hun iPhone op de hoogte van de stand van zaken. De taken(lijsten) worden automatisch gesynchroniseerd: op kantoor logt u gewoon in op de Orchestra-website en daar krijgt u ook een up-to-date overzicht.
Om Orchestra te gebruiken, moet u zich eerst gratis registreren. Zodra u ingelogd bent, kunt u taken ingeven via een gebruiksvriendelijke interface. Daar kunt u dan deadlines en bepaalde personen aan koppelen. Tijdens het proces kunnen gebruikers via een handige chatfunctie communiceren. De conversaties worden netjes per taak bijgehouden, wat het overzicht ten goede komt. Orchestra laat u overigens ook gesproken notities toevoegen aan een specifieke taak.
Ta-da List: mobiele website
Ook met Ta-da List (http://www.tadalist.com) kunt u via uw browsers takenlijstjes samenstellen en toewijzen aan uw medewerkers. Deze webtool ondersteunt echter ook het gebruik van uw smartphone. Dat gebeurt niet via een aparte app: als u met uw mobieltje inlogt op de website van Ta-da List, dan krijgt u een aangepaste versie te zien. De mobiele website is volgens de makers in principe alleen afgestemd op de iPhone. Via de optie Create a new list kunt u zo overal takenlijsten opmaken, met daarin een of meerdere deeltaken. De Reorder-functie laat u de prioriteiten aanpassen, en via Share betrekt u er anderen bij. Zij kunnen dan de takenlijst bekijken en uitgevoerde taken checken. Het overzicht behoudt u via My Lists.
Cohuman: app, of toch niet?
Ook met de webtool Cohuman (http://www.cohuman.com) is het kinderspel om taken in te geven. U kunt daarbij o.a. de deadline instellen en aan wie een taak toegewezen moet worden. Het is ook mogelijk om zgn. ‘followers’ toe te voegen: dat zijn personen die de taak op afstand kunnen opvolgen. Sinds enige tijd biedt Cohuman ook een gratis iPhone-app aan om onderweg uw projecten op te volgen. Wij installeerden die op onze smartphone, maar vreemd genoeg zag die er anders uit dan op de screenshots in de iTunes Store. Het was simpelweg de vertrouwde webapplicatie, en hij was niet eens aangepast aan het kleine schermpje van onze iPhone. Niet echt handig, dus.
En wat met Android?
Blijkbaar focussen de bovenstaande tools hun mobiele inspanningen alleen op de iPhone. Maar wat als u bv. een Android-smartphone gebruikt? Daarvoor hebben we ook enkele takenplanners uitgetest. Een aanrader is Upvise (http://www.upvise.com – werkt ook voor de iPhone): die laat u o.a. taken toewijzen en opvolgen, notities verzamelen, stemmen op ideeën, enz. Daarnaast kunt u er ook uw verkopen, uw leads en uw onkosten mee beheren en opvolgen.