Begrip ‘werkplek’ in werkkostenregeling
Nieuw Besluit. De staatssecretaris van Financiën heeft in een recent Besluit het begrip ‘werkplek’ verduidelijkt.Er is een nieuw ‘Besluit Loonheffingen. Loon, vrijgesteld loon en vergoedingen en verstrekkingen’ van 25.11.2011, nr. BLKB2011/1828M. Wat zegt dat? Volgens dit Besluit is een ‘werkplek van een werknemer’ een “plaats die deze gebruikt in verband met het verrichten van arbeid en waarop voor de werkgever de Arbeidsomstandighedenwet van toepassing is.”
Uit uw oogpunt. Vanuit de werkgever bezien, is er voor alle plaatsen waarvoor u arboverantwoordelijkheid draagt, sprake van een werkplek. Dat zal dus uw bedrijf zijn, maar bijvoorbeeld ook een vergaderruimte of een bouwplaats waar het werk verricht wordt. Let op. Anders dan zonder werkkostenregeling betekent dit dat zaken uitsluitend voor gebruik buiten de werkplek gegeven (denk aan een pc voor thuisgebruik), moeten worden belast. Ga dus na of u deze zaken onder de werkkostenregeling nog wel wilt blijven geven.