HORECAKOSTEN - SPONSORING - 27.10.2011

Sponsoring dartteam of uw voetbalclub, let op!

Voor veel horecaondernemingen is sponsoring een goede manier om te werken aan hun naamsbekendheid. De kosten hiervan zijn dan ook aftrekbaar. Hoezo is dit anders als de kosten niet in verhouding staan tot het nut?

Actief in de kartwereld

Sponsoring. Een directeur-grootaandeelhouder (DGA) is eigenaar van een straalbedrijf. Een van zijn andere vennootschappen houdt zich bezig met de verkoop van karts en onderdelen hiervoor. De zoons van de DGA zijn actief in de kartwereld. Het straalbedrijf sponsort een raceteam dat meedoet aan kartwedstrijden. De twee zoons van de DGA zijn de coureurs. Dit raceteam wordt uitgeoefend vanuit de BV die zich bezighoudt met de verkoop van karts. Er bestaat tussen de twee bedrijven geen schriftelijk sponsorcontract.

De kosten zijn aanzienlijk. Niet alleen betaalt het straalbedrijf een jaarlijks bedrag aan spon­soring. Ook de kosten van de raceactiviteiten ­worden vergoed. Gemiddeld gaat het jaarlijks om meer dan € 100.000,-!

Standpunt inspecteur

Boekenonderzoek. Na een boekenonderzoek corrigeert de inspecteur deze uitgaven grotendeels. Naar zijn mening ontbreekt hiervoor een zakelijke grondslag. De uitgaven zijn enkel gedaan ter bevrediging van de persoonlijke behoeften van de aandeelhouder. Dit zou blijken uit de wan­verhouding tussen de gemaakte kosten en het nut van deze kosten voor de onderneming. Volgens de DGA zijn de kosten wel degelijk zakelijk. De uit­gaven zijn gedaan om reclame te maken voor de kartshop en het straalbedrijf. Werknemers van de grootste klant werden meegenomen naar races.

Standpunt rechter

Nuancering. De argumenten van de DGA ­moeten echter genuanceerd worden. Allereerst zijn de activiteiten van de kartshop in 1999 beëindigd, terwijl de sponsoring is doorgegaan tot 2003. Daar­naast heeft men voor het straalbedrijf slechts een afkorting gebruikt als reclame-uiting op de karts. Een afkorting waaruit niemand kon af­leiden dat het om het straalbedrijf ging.

Wanverhouding. Het Hof Arnhem (LJN: BP8388) volgt dus grotendeels het standpunt van de fiscus. De sponsoring zal niet meer dan slechts zeer beperkt hebben bijgedragen aan de naamsbekendheid van en klantenwerving voor het straalbedrijf. De aanduiding op de karts was hiervoor onvoldoende. Ook vond een groot deel van de raceactiviteiten in het buitenland plaats. Het Hof bevestigt de wanverhouding tussen de kosten van de sponsoring en het nut hiervan voor de onderneming. Behoudens een beperkt bedrag per jaar zijn de kosten niet aftrekbaar.

Gevolgen. De gevolgen van deze uitspraak voor het straalbedrijf zijn fors. In totaal wordt er over de jaren 1998 tot en met 2001 een bedrag gecorrigeerd van maar liefst € 391.600,-! Dit bedrag is niet alleen niet aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting, maar wordt ook als dividend (uitdeling) met 25% inkomstenbelasting belast bij de DGA.

Zo staat u als horeca-‘goedbloed’ sterk

Sponsort uw horecabedrijf een activiteit en twijfelt u aan de fiscale aanvaardbaarheid?

  • Zorg er dan in ieder geval voor dat er een schriftelijk sponsorcontract (van max. één pagina) is.
  • Leg ook vast welke zakelijke contacten van uw bedrijf de gesponsorde activi­teiten bijwonen.

Zo staat u sterker in een discussie met de fiscus.

Sponsort uw horecabedrijf een activiteit en twijfelt u aan de fiscale aanvaardbaar­­heid? Zorg er dan voor dat er een schriftelijk sponsorcontractje (kan op één A4’tje) is. Leg ook vast welke zakelijke contacten van uw horecabedrijf de gesponsorde activiteiten bij­­wonen. Zo staat u sterker richting de fiscus als die moeilijk doet.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01