RECLAMEBELASTING - 13.10.2011

Reclamebelasting, wanneer kunt u reclameren?

Gemeentes hebben veel vrijheid bij het invoeren van een reclamebelasting. Maar ze hebben zich wel aan bepaalde regels te houden. Wanneer kunt u uw aanslag aanvechten en wat moet u dan ondernemen?

Melkkoe. Één van de mogelijkheden voor een ge­­meente om geld binnen te halen, is het invoeren van een reclamebelasting. Helaas voor u als on­­der­­nemer heeft uw gemeente veel vrijheid als zij een dergelijke belasting wil invoeren. Maar er zijn regels waar ook deze belasting aan getoetst kan worden. Welke zijn dat en wat heeft u eraan?

Wanneer heffen?

Openbare aankondiging. Een gemeente kan een reclamebelasting heffen op openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Verdere specifieke regels zijn er nauwelijks, maar dat wil niet zeggen dat een gemeente zomaar haar gang kan gaan.

Toetsing. Regels kunnen altijd getoetst worden aan de ‘algemene beginselen van behoorlijk be­­stuur’ (abbb’s). Bovendien zijn er inmiddels de nodige uitspraken van rechters die de gemeentelijke vrijheid verder beperken.

Reclamebelasting of parkeerbelasting?

Ondanks genoemde beperkingen zijn gemeentes vrij in de manier waarop ze de opbrengst van de reclamebelasting willen besteden. In eerdere uitspraken zagen we bijvoorbeeld dat het is toegestaan om de opbrengst van de reclamebelasting als subsidie door te sluizen naar een ondernemersvereniging om er nuttige dingen voor de plaatselijke middenstand mee te kunnen financieren.

Vrijheid. Onlangs kwam ook de vraag aan de orde of de gemeente zelfs zover mag gaan om met de opbrengst een parkeergarage te financieren. De gemeente Voorst had hiertoe besloten, waarna een getroffen ondernemer aan de rechter de vraag voorlegde of de gemeente iedere ondernemer in het centrum hiervoor jaarlijks € 1.125,- uit de zak mocht kloppen (LJN: BR1647).

Rechter toetst aan abbb

Dikke pech. De rechter toetste de reclamebelasting onder andere aan de eerder genoemde abbb’s, waarvan het ‘gelijkheidsbeginsel’ een bekend voorbeeld is. Andere belangrijke algemene rechtsbeginselen zijn het ‘verbod op willekeur’, het ‘verbod op onredelijkheid van een regeling’ en het ‘vertrouwensbeginsel’. Ook moet een regeling zorgvuldig zijn opgesteld en goed worden gemotiveerd. Ook mag een gemeente niet een ander soort belasting heffen dan is toegestaan. De ondernemer in kwestie vond namelijk dat de reclamebelasting op deze manier veel weg had van een parkeerbelasting. De rechter was het hier helaas niet mee eens.

Wat kunt u hiermee?

Niet zomaar pikken. Als ondernemer kunt u a­­ltijd nagaan of een heffing wel spoort met de hier­­boven genoemde spelregels. Is dat niet zo, maak dan bezwaar en stap desnoods, al dan niet samen met uw collega’s, naar de rechter.Het verleden heeft geleerd dat een gemeente altijd moet aangeven wie er allemaal een aanslag reclamebelasting in de bus krijgen en waarom juist deze groep. Hier­­bij mag dus geen willekeur optreden, maar kunnen wel bijv. de uitvoeringskosten een rol spelen. Ook is duidelijk geworden dat een gemeente de vrijheid heeft het tarief te bepalen, maar dat ook dit niet onredelijk mag zijn. De rechter vond de rechter het opleggen van een aanslag voor een oranje lichtbak onredelijk. De motivatie was dat de betreffende supermarkt de naam ‘Orange’ had.

Kijk altijd of een aanslag reclamebelasting voldoet aan de spelregels waaraan iedere gemeente zich te houden heeft. De gemeente moet altijd kunnen aan­­geven wie er allemaal een aanslag reclamebelasting in de bus krijgt en waarom juist die groep ondernemers. Zo niet, teken dan bezwaar en beroep aan.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01