BRUTOWINSTMARGE - BELASTINGCONTROLE - 27.10.2011

Gekort op uw korting

Steeds meer horecaondernemers geven kortingen om gasten naar hun zaak te lokken. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Waar moet u op letten bij het bepalen van uw kortingsstrategie? Ook in fiscale zin, bedoelen we dan.

Mag het ietsje minder zijn? In bezuinigingstijden zijn gasten gevoeliger voor kortingen. Uiteraard zijn er talrijke kortingsvormen. Zo kunt u bijv. een korting aanbieden van een percentage op de totale besteding, een gratis gerecht/ drankje of iets extra’s. Wat is (ook in fiscale zin) wijsheid?

Wat is er aftrekbaar?

Indien u een korting verleent op de te betalen re­­ke­­ning, dan gaat dit over het algemeen altijd ten koste van uw brutowinstmarge. Let op. Weggegeven omzet (lees: winst) kunt u fiscaal niet aftrekken. De ene kortingsstrategie heeft meer effect op uw winstgevendheid dan de andere. Tip. Iets gratis aanbieden dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt, is gunstiger dan het aanbieden van een korting op de totale besteding. Weggevertjes kunt u immers aftrekken. Een voorbeeld.

Stel dat u een driegangenmenu aanbiedt voor € 30,- (inclusief btw). De prijs exclusief bedraagt dan € 28,30. De inkoopwaarde van het menu bedraagt € 8,50. Zonder korting wordt een brutowinst gerealiseerd van € 19,80 (€ 28,30 -/- € 8,50). Oftewel: een brutowinstmarge van afgerond 70%.

Korting 10%.Nu besluit u om 10% korting op dit menu te geven. De verkoopprijs komt daarmee op € 27,- (incl.btw), de brutowinst op € 16,97 en de brutomarge afgerond op 63%. Een margeverschil van maar liefst 7%! Het verschil in brutowinst bedraagt € 2,83. Het kortingsmenu ‘kost’ u dus € 2,83 aan pure winst.

Gevolgen bij belastingcontrole?

Een margeverschil kan bij een belastingcontrole tot lastige vragen leiden. Tip. Registreer altijd de periode en de omvang van de korting om het margeverschil (vaak pas na enkele jaren) te kunnen verantwoorden.

Mag het ietsje meer zijn?

Geen korting in geld. U kunt er ook voor kiezen om een extra gang gratis aan te bieden. Dus vier gangen voor de prijs van drie. Als de vierde gang een gerecht is met een relatief lage kostprijs - te denken valt aan een tussengerecht of een kaasplankje - dan kan dit gunstiger voor u uitvallen.

Stel dat een kaasplankje een verkoopprijs heeft van € 6,- (inclusief btw) en een brutowinstmarge van 75%. Dan ligt de inkoopwaarde van dit gratis gerecht op € 1,42. De 10%-kortingsactie met het driegangenmenu kostte u € 2,83 aan pure winst. Het alternatief van het gratis gerecht is dus € 1,41 ‘goedkoper’ (€ 2,83 minus € 1,42 = € 1,41).

Minder verlies, meer af te trekken. Deze optie is bedrijfseconomisch en fiscaal gezien dus interessanter dan de korting op de rekening.

Tip. Meer gangen (langer aan tafel dus …) levert over het algemeen ook meer drankomzet op.

Doordenkertje. Voor gasten lijkt de verstrekking van een gratis gerecht met een kaartwaarde van € 6,- méér dan het verstrekken van de korting van € 3,- op de menuprijs.

Drankje van het huis? U kunt er ook voor kiezen om gasten voor circa € 6,- gratis drank te verstrekken. Bij een gemiddelde consumptieprijs van € 2,-, zouden drie consumpties bij een driegangenmenu aangeboden kunnen worden. Uitgaande van een gemiddelde inkoopprijs van € 0,40 kost u dit € 1,20.

Het is (ook fiscaal gezien) voor u ‘goedkoper’ om producten weg te geven dan een korting op de totale rekening aan te bieden. De inkoopkosten van weggevertjes kunt u fiscaal immers aftrekken, weggegeven omzet (lees: winst) is niet aftrekbaar. Registreer altijd de omvang en de duur van uw ‘kortingsactie’.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01