Meer vrijheid voor uw (inkomens)verzekering
Maximaal drie jaar. Verzekeraars doen er veel aan om hun imago te verbeteren. Zo nu en dan zijn er initiatieven die écht aansluiten op de wensen van klanten. Zo hanteren de verzekeraars sinds 1 juli 2011 de ‘Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen zakelijke schade- en inkomensverzekeringen’.
Nieuwe regeling voor opzeggen
Niet langer dan drie jaar! Verzekeraars hebben met elkaar afgesproken anders om te gaan met langlopende verzekeringscontracten. Één van de belangrijkste nieuwe gedragsregels is dat voor zakelijke verzekeringen die u vanaf nu afsluit, de contractduur max. drie jaar mag zijn. Vroeger was dat max. 10 jaar! Een hele vooruitgang dus.
Na de eerste drie jaar. Tot zover niks spectaculairs. Het mooiste van de regeling komt daarna: stel dat u de verzekering na drie jaar laat doorlopen. Tot voor kort zat u er dan weer drie jaar aan vast, maar met deze nieuwe regeling kunt u ná die drie jaar de polis op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Als u dus vandaag opzegt stopt de verzekering een maand later.
Wat met lopende contracten?
Vanaf de einddatum. Alle lopende verzekeringen blijven ongewijzigd tot de afgesproken einddatum. Ze lopen daarna ook automatisch door, maar vanaf dat moment gaan de nieuwe regels gelden en kunt u op ieder gewenst moment opzeggen.
Tip. Bekijk uw lopende polissen goed en laat u eventueel adviseren. Na afloop van de lopende termijn kunt u lopende polissen opzeggen om gebruik te maken van een beter aanbod.
Dat kan voordelig zijn!
Dalende premies? De gedragscode geldt ook voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) en dat is extra goed nieuws. De laatste jaren zijn de tarieven voor deze verzekering namelijk flink gedaald. De kans is dus groot dat een vergelijkbare verzekering nu veel goedkoper is dan uw huidige AOV. Het loont dus zeker om eens goed naar uw AOV te (laten) kijken. Let daarbij wel op het volgende vóórdat u uw lopende AOV opzegt:
- kijk of er wel betere aanbiedingen zijn;
- zitten er geen ‘krasjes’ op uw medisch verleden? Verzekeraars willen namelijk dat u aantoont dat u goed gezond bent en kijken daarbij óók naar uw (medisch) verleden;
- zijn er in het verleden uitkeringen gedaan? Uw aanvraag voor een nieuwe verzekering wordt namelijk helemaal opnieuw beoordeeld. Als u ooit een schade-uitkering heeft gehad uit uw lopende AOV, is de kans groot dat een nieuwe verzekeraar daar kritische vragen over stelt.
Geen oude schoenen weggooien!
Éérst accepteren. Het kan dus zijn dat u door uw (ziekte)geschiedenis niet kunt overstappen naar een andere verzekeraar, omdat deze u niet onder de normale voorwaarden wil verzekeren. Vaak hanteren verzekeraars dan een uitsluiting of een beperking. Tip. Zorg dat u zeker weet dat een andere verzekeraar u definitief accepteert voordat u uw lopende AOV opzegt. Een voordelige offerte wil nog niet zeggen dat de verzekeraar u onder de gangbare condities wil verzekeren. Tip. Houd er rekening mee dat zo’n acceptatieproces langer duurt dan de opzegtermijn van 30 dagen. Zeg dus pas op als de acceptatie in kannen en kruiken is.