RECHT - 20.01.2011

eHerkenning vervangt DigiD

Vanaf 1 januari 2011 is DigiD voor bedrijven gestopt. Als u nu zaken wilt doen met de overheid, moet u gebruikmaken van eHerkenning. In dit artikel leggen we uit wat u hiervoor moet regelen. Wat is er nu verbeterd?

Herkent u dit? Als u zaken deed met de overheid kon u in veel gevallen gebruikmaken van DigiD voor bedrijven. Nadeel van DigiD voor be­­drij­­­ven was dat het niet goed mogelijk was om diverse medewerkers verschillende bevoegdheden te geven. Daarnaast kende DigiD maar één beveiligingsniveau.

Verbeterd. eHerkenning biedt daarentegen meer mogelijkheden om de beveiliging en de toegangsmogelijkheden te regelen.

Tip. Zodoende kunt u in uw bedrijf regelen dat verschillende medewerkers ieder een eigen bevoegdheid hebben als het gaat om het digitaal zakendoen met de overheid. Daarnaast kent eHerkenning verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Het niveau bepaalt hoe u een transactie met de overheid bevestigt. Dit kan zijn door middel van gebruikersnaam (wachtwoordcombinaties), sms-berichten, persoonlijke certificaten, bankpassen en zogenaamde ‘tokens’. Wat moet u doen?

Starten met eHerkenning

Wilt u starten met eHerkenning, dan dient u een eHerkenningsmiddel en een machtiging aan te schaffen bij een erkende aanbieder. De aanbieders hebben een keurmerk. Tip. Ga naar de http://www.eherkenning.nl Daar treft u ook het logo van het keurmerk aan dat bedrijven mogen gebruiken die verenigd zijn in het netwerk van eHerkenning. Als u een eHerkenningsmiddel aanschaft, moet u op een aantal zaken letten zoals:

  • het soort middel dat u wilt gebruiken: token, mobiel, sms en certificaat;
  • de aanvraagprocedure;
  • de doorlooptijd;
  • de eenmalige en doorlopende kosten;
  • de vervangprocedure;
  • de helpdesk;
  • het betrouwbaarheidsniveau.

Op niveau? Als u van DigiD overstapt, krijgt u altijd een eHerkenningsmiddel met betrouwbaarheidsniveau 1. In dat geval vindt er geen of een minimale controle plaats van de identiteit. Op niveau 4 wordt aan de hand van een origineel identiteitsbewijs of de verschijning ter plaatse vastgesteld dat de persoonsgegevens juist zijn.

Tip. Doet u zaken met het Ministerie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, dan is eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 2 ver­­plicht.

Niet gratis op hoger niveau. eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 1 is in ieder geval in 2011 en 2012 gratis. Wilt u een hoger betrouwbaarheidsniveau, dan zult u in veel gevallen te maken krijgen met extra kosten. Dient u een WBSO-verzoek in, dan heeft u minimaal betrouwbaarheidsniveau 2 nodig. Als u een betrouwbaarheidsniveau 4, 3 of 2 aanschaft, dan is deze altijd te gebruiken voor niveau 1.

Heeft u eHerkenning wel nodig dan?

Volop in ontwikkeling. Zonder eHerkenning zult u straks geen zaken meer kunnen doen met de overheid. Veel gemeenten zullen eHerkenning in 2011 al verplicht stellen. Ook voor het zakendoen met AgentschapNL heeft u eHerkenning nodig. Tip. Voor het doen van privétransacties met de overheid, zoals de IB-aangifte, kunt u gewoon gebruik blijven maken van uw persoonlijke DigiD.

Heeft u nu DigiD voor bedrijven, regel dan vandaag nog het nóg veiligere eHerkenningsmiddel met het juiste betrouwbaarheidsniveau zodat u zaken kunt blijven doen met de overheid. Ook als uw medewerkers namens u digitaal zakendoen met de overheid, regelt u zo de verschillende bevoegdheden op maat.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01