Arbocatalogus, nut of noodzaak?
Wat is een arbocatalogus? In een arbocatalogus geven werkgevers en werknemers zelf aan hoe ze gaan voldoen aan de doelvoorschriften die de overheid in de Arbowet heeft vastgesteld. Een doelvoorschrift geeft bijv. aan dat bedrijven zich aan een max. geluidsniveau moeten houden.
Maatwerk
De overheid schrijft dus niet meer voor hoe normen dienen te worden gerealiseerd maar bedrijven kunnen dit zelf vastleggen in een arbocatalogus. De arbocatalogus beschrijft technieken en manieren, ‘best practices’, normen en geeft praktische handleidingen voor veilig en gezond werken.
Door wie? Een arbocatalogus kan worden opgesteld door een bedrijf zelf, maar wordt meestal opgesteld door een overkoepelende organisatie zoals een branchevereniging. Het doel is minder bemoeienis van de overheid. Beleidsregels worden in de arbocatalogus vervangen door maatwerk voor het bedrijf of de branche.
Voordelen
Moeten? Het opstellen van een arbocatalogus is strikt genomen niet verplicht. De Arbeidsinspectie controleert bedrijven op naleving van de wet- en regelgeving en houdt daarbij rekening met de oplossingen uit de arbocatalogus.
Wie de oplossingen uit een goedgekeurde (positief getoetste) arbocatalogus opvolgt, wordt minder streng gecontroleerd dan andere bedrijven. Bedrijven die voldoen aan een goedgekeurde arbocatalogus voldoen daarmee aan de wettelijke regels.
De Arbeidsinspectie verwacht dat bedrijven uit branches waarvoor een arbocatalogus is opgesteld deze ook volgen. Voordeel daarvan is dat de regels meer zijn toegespitst op het bedrijf en bovendien kunnen bedrijven zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor de situatie in hún bedrijf.
Waar vindt u ze?
Het is dus belangrijk dat u als werkgever weet of er voor uw bedrijf sprake is van een goedgekeurde arbocatalogus.
Tip. Op de website http://arboportaal.nl vindt u links naar alle door de Arbeidsinspectie goedgekeurde arbocatalogi van de verschillende sectoren en branches. Vaak kunt u de arbocatalogus direct downloaden of opvragen bij de branchevereniging.
Is er voor uw branche nog geen arbocatalogus opgesteld of is er sprake van arbeidsrisico’s die niet in de arbocatalogus staan? Dan moet u als vanouds een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en plan van aanpak maken. Het zélf opstellen van een arbocatalogus heeft dan geen grote meerwaarde.
Wat moet u met een catalogus?
Welke stappen moet u nemen als er een arbocatalogus is die van toepassing is op uw bedrijf?
1. Ga na in hoeverre de in de arbocatalogus benoemde arbeidsrisico’s aanwezig zijn en hoe u daar nu mee omgaat.
2. Maak intern een plan, bijv. met de preventiemedewerker of Arbodienst, over de aanpak van de aanwezige arbeidsrisico’s om te voldoen aan de voorschriften in de arbocatalogus.
3. Pas de op uw bedrijf toepasselijke maatregelen, technieken, etc. zo veel mogelijk toe.