RECHT - 31.08.2009

Telecomcontracten, hoe komt u ervan af?

Sinds 1 juli 2009 is de nieuwe Telecomwet in werking getreden. Hierin is onder andere geregeld dat telecomcontracten makkelijker kunnen worden opgezegd. De maximale opzegtermijn is nu één maand. Hoe zit dat precies?

Welke contracten? Sinds 1 juli 2009 kunt u telecomcontracten gemakkelijker opzeggen. De nieuwe regels gelden voor de volgende producten:

• mobiele en vaste telefonie;

• internet en kabel.

Wat is nieuw?

Sinds 1 juli jl. kunt u het contract opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand. Het contract wordt dus na afloop van de contractperiode niet meer (zoals tot 1 juli 2009) stilzwijgend verlengd voor eenzelfde periode. Voortaan zit u dus niet meer ongemerkt vast aan een contract waar u eigenlijk van af zou willen.

Shoppen loont. U kunt voortaan gemakkelijker overstappen naar een andere provider. Op die manier wordt de concurrentie tussen de providers groter en zullen de providers met betere aanbiedingen moeten komen. En daar kunt ú uw voordeel mee doen.

Wél het contract uitdienen!

De opzegtermijn van een maand geldt pas na afloop van de overeengekomen contractduur.

Voorbeeld. U heeft een abonnement voor 1 jaar afgesloten. Dit jaar moet u bij dezelfde provider blijven. Wilt u echter na 15 maanden overstappen naar een andere provider, dan kan dit. Het abonnement is dan niet na 12 maanden automatisch met weer 12 maanden verlengd. Na deze 12 maanden kunt u iedere maand het abonnement opzeggen.

Algemene voorwaarden

De meeste telecomcontracten worden aangegaan voor één of twee jaar. Veel providers nemen in hun algemene voorwaarden op dat het contract gedurende deze tijd niet tussentijds mag worden opgezegd. Dat kan tot discussies leiden.

De wet bepaalt namelijk dat een contract dat door een consument voor langer dan één jaar wordt afgesloten, na het eerste jaar moet kunnen worden opgezegd. Gewoonlijk staat in de algemene voorwaarden dat de consument bij tussentijdse opzegging de resterende abonnementskosten moet betalen. In dat geval is het waarschijnlijk niet voordelig om het contract tussentijds op te zeggen.

Dit is mijn oordeel …

De rechter moest onlangs oordelen (LJN: BD 6190) over een ‘te vroeg’ opgezegd tweejarig contract. Hij was van oordeel dat een tweejarig contract na één jaar moet kunnen worden opgezegd. Ook als in de algemene voorwaarden is opgenomen dat dit niet is toegestaan. Hierbij moet dan wel een redelijke opzegtermijn van 2 of 3 maanden in acht worden genomen. Dus geen opzegtermijn van één maand. Pas na afloop van de afgesproken twee jaar kan maandelijks worden opgezegd.

Hoe moet u opzeggen

Normaal gesproken zult u het contract schriftelijke opzeggen. Dat is wel zo duidelijk. Maar, als u het contract telefonisch heeft afgesloten, mag u het contract ook telefonisch opzeggen. Uw provider mag in dat geval een telefonische opzegging niet weigeren.

Tip. Het is echter aan te bevelen altijd schriftelijk op te zeggen. Op deze manier kunt u namelijk altijd bewijzen dat u inderdaad heeft opgezegd.

Na de looptijd van het contract kunt u het maandelijks opzeggen. Door de nieuwe wetgeving wordt niet meer stilzwijgend verlengd voor een lange periode. Bij een tweejarig contract kunt u het contract soms zelfs al na één jaar tussentijds beëindigen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01