FISCOTIP - 26.08.2009

Aan- en verkoopkosten woning vergoeden?

In crisistijd wisselt personeel af en toe noodgedwongen van baan. Soms gaat dit gepaard met verhuizen en dan hakken de aan- en verkoopkosten van de woning er fors in. Als u dat wilt, kunt u die met korting voor uw rekening nemen.

Iedere werkgever weet dat er een enorm verschil zit tussen het brutoloon waarvoor een werknemer op de loonlijst staat en het nettobedrag dat hij ervan overhoudt. Gelukkig kunt u bepaalde kosten op een fiscaalvriendelijke manier vergoeden.

Aan- en verkoopkosten woning. In de praktijk wordt vaak over het hoofd gezien dat u de aan- en verkoopkosten van een woning via een fiscaal goedkope weg kunt vergoeden. Hiermee heeft de werknemer te maken die een koopwoning bezit en vanwege zijn functie moet verhuizen.

Eindheffing. Neemt u deze kosten als werkgever voor uw rekening, dan mag u de zogenaamde ‘eindheffing’ toepassen, en wel tegen een gematigd tarief. Hoe werkt dat dan?

Tarieven eindheffing

De wetgever heeft vanuit het oogpunt van vereenvoudiging bepaalde loonbestanddelen onder de eindheffing gebracht. Hierdoor behoren deze bestanddelen niet meer tot het loon van de werknemer en komt de te betalen belasting voor uw rekening.

Twee tarieven. De eindheffing kent een normaal en een voordelig tarief. Het voordelige tarief, het enkelvoudige tabeltarief, is gelijk aan het normale tarief voor de loon- en inkomstenbelasting. Daar wordt dus geen rekening gehouden met het voordeel voor de werknemer dat u als werkgever de belasting voor uw rekening neemt. Het tarief bedraagt dan ook maximaal 52%.

Aan- en verkoopkosten woning

Het enkelvoudige tabeltarief mag u maar in een beperkt aantal gevallen toepassen. Eén daarvan is bij het vergoeden van de aan- en verkoopkosten van de woning van een werknemer, wanneer deze voor de zaak moet verhuizen.

Welke kosten? Onder de aan- en verkoopkosten vallen de overdrachtsbelasting, de kosten van de notaris en de makelaar en de kadastrale rechten.

Voorbeeld

Stel dat uw werknemer € 25.000,- aan aan- en verkoopkosten maakt. Het toe te passen tarief voor deze werknemer is 42%. De eindheffing bedraagt dan 42% x € 25.000,- = € 10.500,-. De totale kosten bedragen dan € 35.500,-.

Zou u de eindheffing niet toe mogen passen, dan had u de werknemer € 43.103,- bruto moeten betalen om te bereiken dat hij € 25.000,- netto zou overhouden. Het toepassing van de eindheffingsregeling is dus voor u een stuk goedkoper, dit scheelt u maar liefst € 7.603,-.

Wat is een zakelijke verhuizing?

De Belastingdienst merkt een verhuizing als zakelijk aan als een werknemer binnen twee jaar na het aanvaarden van een nieuwe baan of bedrijfsverplaatsing verhuist.

Van belang is verder dat de nieuwe woning van de werknemer binnen een afstand van 10 kilometer van de nieuwe plaats van zijn dienstbetrekking ligt, terwijl hij op een afstand groter dan 25 kilometer van deze plaats woonde. Deze afstand wordt gemeten langs de meest gebruikelijke weg.

Extra voordelig. De eindheffing heeft nog een bijkomend voordeel. Werkgever en werknemer zijn namelijk geen premies werknemersverzekeringen en premies Zorgverzekeringswet verschuldigd. Dit kan u een maximaal voordeel van bijna 17% opleveren.

Bij een zakelijke verhuizing van uw werknemer kunt u de aan- en verkoopkosten van de woning via de eindheffing vergoeden. Dit levert een belastingvoordeel op, terwijl u bovendien geen sociale premies over de vergoeding hoeft af te dragen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01