CONTRACT EN VOORWAARDEN - 10.04.2009

Ja, dat kost dan € 100.000,-. Mag ik even vangen?

Als u een overeenkomst sluit waarin u als leverancier optreedt, kan het handig zijn in de overeenkomst een boetebeding op te nemen. Waarom zou u dat doen en aan welke vereisten moet zo’n beding voldoen?

Als u een overeenkomst met een ander bedrijf of een consument afsluit, wilt u natuurlijk dat deze zijn verplichtingen nakomt. Doen zij dat niet, dan zult u daar vaak schade door ondervinden. Die schade kan bestaan uit de schade die u lijdt door de vertraging dit optreedt bij het nakomen van de verplichtingen. Of uit de schade die u lijdt omdat u hetzelfde product nogmaals moet kopen, dan wel de schade die het gevolg is van het niet nakomen van de verplichtingen door uw wederpartij. Voor die schade kunt u de wederpartij aansprakelijk stellen. Die schade kan dan o.a. bestaan uit het door u geleden verlies of de gederfde winst.

Schade bewijzen

Als u vindt dat uw wederpartij zijn verplichtingen niet (goed) is nagekomen, dan kunt u hem aansprakelijk houden voor de geleden schade. Dat kunt u doen met een aangetekende brief, fax of enig ander communicatiemiddel. Betwist de wederpartij de aansprakelijkheid of de door u geleden schade, dan zult u uiteindelijk moeten gaan procederen om uw gelijk te halen.

Als u daarbij schadevergoeding eist, dan geldt dat u de door u geleden schade zult moeten bewijzen. En daar wringt nu vaak de schoen. Want hoe kunt u bijvoorbeeld de gederfde winst bewijzen. Wordt een door u te verkopen product te laat geleverd, dan is het immers de vraag hoe vaak u die producten in de tussentijd had kunnen verkopen en welke winst u daarbij had kunnen maken. Dat betekent dat u meestal zult volstaan met een schatting op basis van historische gegevens.

Voor uw wederpartij natuurlijk reden genoeg om te proberen gaten in uw verhaal te schieten om de schadevergoeding zo laag mogelijk te doen uitvallen.

Boetebeding

Om deze bewijsproblematiek te voorkomen is het zinvol om in de contracten die u sluit, een boetebeding op te nemen. Dit is een bepaling in het contract waarin staat dat als de wederpartij één of meerdere verplichtingen uit het contract niet nakomt, aan u een geldbedrag moet voldoen. In feite wordt met dit beding de door u te lijden schade bij voorbaat op een vast bedrag gefixeerd.

In de vaststelling van de hoogte van de boete bent u volkomen vrij, maar het is beter om daarbij een relatie te leggen met een inschatting van de mogelijke schade die u zult ondervinden als er niet of niet op tijd gepresteerd wordt door uw contractpartij.

Matiging van de boete

Ook al heeft u een boetebeding in het contract opgenomen, dan betekent dit nog niet zonder meer dat u erop kunt vertrouwen dat de ander ook daadwerkelijk de boete verschuldigd wordt, wanneer deze zijn verplichtingen niet nakomt. Wettelijk wordt hij namelijk beschermd tegen een onredelijke contractuele boete doordat de rechter de hoogte van de boete kan matigen. De rechter mag van die bevoegdheid echter pas gebruikmaken als de toepassing van het boetebeding tot een buitensporig en daarom onaanvaardbaar resultaat leidt. Daarvan kan bijvoorbeeld sprake zijn als er een boetebeding van € 100.000,- is overeengekomen en u door het niet nakomen van de verplichtingen slechts een schade lijdt van € 100,-. Bij zijn beoordeling let de rechter echter niet alleen op de verhouding tussen de schade die u geleden heeft en de boete, maar ook op de aard van de overeenkomst (bijv. een koop- of een huurovereenkomst).

Om bewijsproblemen met betrekking tot de geleden schade te voorkomen, kunt u maar beter een boetebeding opnemen in de overeenkomsten die u afsluit. Verlies bij de hoogte van de boete echter niet de redelijkheid uit het oog en koppel de hoogte zo veel mogelijk aan te lijden schade.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01