Verantwoord ondernemen
Uw klanten zullen meer en meer verwachten dat u blijk geeft van (maatschappelijk) verantwoord ondernemerschap. Dit hoeft uw bedrijf geen geld te kosten, maar het kan u zelfs wat opleveren.
Duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn toverwoorden geworden. Met een duurzaam imago straalt uw bedrijf uit het beste voor te hebben met de wereld - en dus ook met uw klanten.
Duurzaam ondernemen
1. Het kenniscentrum Duurzaam Ondernemen (http://www.duurzaam-ondernemen.nl) biedt nieuws uit diverse bronnen en dossiers over onder meer klimaat en energie, duurzaam vastgoed, ketenbeheer en het ‘cradle to cradle’-principe.
2. Meer over dit principe, waarbij afval wordt ingezet als grondstof, leest u op CradletoCradle.nl (http://www.cradletocradle.nl), dat ook de weg wijst naar een certificeringsprogramma.
3. Inkopers voor overheden en bedrijven kunnen op Marktplaats Duurzaam Inkopen (http://www.marktplaatsduurzaaminkopen.nl) zien welke bedrijven er voldoen aan de overheidscriteria op het gebied van duurzaamheid. Bedrijven die aan de criteria voldoen, mogen zich gratis inschrijven.
4. Voor 80 productgroepen - zoals papier, software, water en uitzendkrachten - heeft SenterNovem (http://www.senternovem.nl/duurzaaminkopen/Criteria/) duurzaamheidscriteria opgesteld. Vanaf 2010 kunnen alleen bedrijven die aan deze eisen voldoen, nog meedingen naar overheidsopdrachten. Nog niet alle criteria zijn geformuleerd.
Milieuvriendelijk
Veel klanten zijn gevoelig voor een ‘groen’ bedrijfsimago. Met een milieubewuste bedrijfsvoering kunt u klanten trekken én geld besparen: het Energiecentrum (http://www.energiecentrum.nl) van MKB Nederland vertelt hoe, door middel van ‘scans’ voor onder meer verlichting, energieverbruik, cv-ketels en zonneboilers (zie Producten en Diensten). Aandacht voor het milieu kan u ook een subsidie opleveren. Op de informatiesite van de overheid Antwoord voor bedrijven (http://www.antwoordvoorbedrijven.nl) leest u bij Onderwerpen onder Milieu welke subsidieregelingen er zijn op het gebied van afval, bodem, lucht en water, energie, natuurbeheer en duurzaam produceren. Bedrijven met een wagenpark komen al snel in aanmerking voor één of meerdere regelingen en ook de fiscus doet een duit in het zakje. Bedrijven die investeren in energiebesparing en duurzame energie, genieten ook dit jaar weer een fiscaal voordeel via de Energie-investeringsaftrek (http://www.senternovem.nl/eia/). Wie in aanmerking komt, bespaart op zijn energie-uitgaven en kan ook 44% van zijn investeringen fiscaal aftrekken.
Maatschappelijk verantwoord
1. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) betekent dat een onderneming behalve voor de winst ook oog heeft voor het milieu en de mensen binnen en buiten het bedrijf. MVO Nederland (http://www.mvonederland.nl) is een overheidsinitiatief dat het MKB steunt om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ondernemers kunnen via een aantal testjes uitvissen hoe ze presteren (Aan de slag, Hoe MVO bent u?). Ook is er branchespecifieke informatie en info over activiteiten in de regio.
2. Voor internationale bedrijven heeft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) richtlijnen opgesteld rond milieu en mensenrechten. Op het Nationaal Contact Punt OESO Richtlijnen (http://www.oesorichtlijnen.nl) vindt u de uitgangspunten, een zelftest en een stappenplan (onder Aan de slag).