EIGEN WEBSITE - SITEONTWERP - 18.12.2008

Documenten aanbieden op uw website

Vaak is het handig om een document (een prijslijst, een presentatie of een voorbeeldcontract) op uw website te zetten. Waarop moet u letten?

Op uw website kunt u uiteraard bestanden zetten die bezoekers dan kunnen downloaden. U kunt die gewoon uploaden naar uw webserver en er daarna een link naar leggen op één van uw webpagina’s.

1. Office-documenten. Als u een Office-document (Word, Excel of PowerPoint) op uw site wilt zetten, moet u toch aan bepaalde zaken denken.

Tip 1. Gebruikt u Office 2007, sla de bestanden die u online zet dan op in Office 97-2003-formaat (doc) om compatibiliteitsproblemen te vermijden. Dit doet u via Bestand; Opslaan als.

Tip 2. Verwijder ook de persoonlijke informatie of de metadata. Anderen hoeven immers niet te weten wie het document geschreven heeft, hoe­lang eraan gewerkt is, enz. In Office 2003 selec­teert u Extra; Opties en kiest u het tabblad Be­­veiliging. Vink Persoon­­lijke gegevens bij het opslaan ... verwijderen aan en sla het document opnieuw op. In Office 2007 klikt u op de Office-knop (links bovenaan) en kiest u Voorbereiden; Document controleren en vervolgens Alles verwijderen.

2. Alleen-lezen. Wilt u een Office-document op uw site plaatsen, maar wilt u niet dat bezoekers dit kunnen bewerken? Ga dan via Extra; Opties naar Beveiliging. Tik nu een wachtwoord in naast Wacht­­woord om te bewerken en vink Alleen-lezen aan. Tip. U kunt beter ook alle macro’s uit een docu­­ment verwijderen. Zo niet, krijgt de ge­­brui­­ker een beveiligingswaarschuwing bij het openen. Dit doet u via Extra; Macro; Macro’s; Beheer. Controleer wel of uw document dan nog alle inhoud bevat!

3. Lettertypes. Let op als u een Office-document online zet waarin u een niet-standaard lettertype gebruikt. Heeft een bezoeker dat lettertype niet, dan wordt dat vervangen zodat het document er in negen van de tien gevallen niet meer goed uit­­ziet. U kunt dit vermijden door het lettertype mee te ‘verpakken’ in het document. Klik op Extra; Opties; Opslaan en vink TrueType-lettertype in­­sluiten aan. Uw document wordt dan wel een stuk groter. Gebruikt de bezoeker een oudere versie van Office, dan werkt dit niet altijd.

4. Pdf. Een pdf-bestand kunt u ook op uw site zetten en het wordt op elke computer exact het­zelfde weergegeven. Bovendien kunt u aan­geven of tekst al dan niet gekopieerd, geprint of gewijzigd mag worden. In Openoffice.org of Office 2007 kunt u be­­standen bewaren als pdf. Voor oudere versies ge­­bruikt u het gratis PrimoPDF (http://www.primopdf.com) of kunt u de oplossingen van Adobe (http://www.adobe.com) gebruiken, die echter wel duur zijn.

5. Google Documenten (http://docs.google.com). Voor bestanden die u hier online bewaart, kunt u via Meer acties;Publiceren een specifieke url krijgen waarnaar u makkelijk kunt linken vanaf uw webpagina. U kunt ook Scribd (http://www.scribd.com) gebruiken, een gratis dienst die Office (2003 en 2007), OpenOffice, tekst- en pdf-bestanden host en u voor elk document een link geeft. Ideaal als u uw documenten niet wilt omzetten naar Google Docs, maar ze toch makkelijk wilt delen.

Neem uw voorzorgen als u Office-documenten op uw site plaatst. Het is meestal beter om een document om te zetten naar een pdf. Via een dienst zoals Scribd of Google Documenten kunt u linken naar een online document.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01