Bent u ondernemer, zelfstandige of werknemer?
Volgens de Belastingdienst proberen de laatste tijd veel mensen te ontsnappen aan de status van werknemer door zich zelfstandige zonder personeel (zzp’er) of ondernemer te noemen. Waarop let de Belastingdienst?
Blijkbaar presenteren zich de laatste tijd veel mensen als een zelfstandige zonder personeel (zzp’er) of ondernemer. De reden hiervoor is niet zelden dat dit fiscaal aantrekkelijk is. De vraag is alleen of de fiscus dit accepteert. Hoe zit dat?
De belangrijkste vragen ...
Voor de fiscus is iemand niet meteen ondernemer zodra die zich heeft ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Let op. De eenmanszaak, freelancer of zzp’er moet aan een aantal strenge voorwaarden voldoen voordat hij door de Belastingdienst voor vol wordt aangezien. Enkele aandachtspunten op een rijtje:
• Loopt u ondernemersrisico’s (bijv. dat klanten niet betalen)?
• Heeft u meerdere opdrachtgevers of werkt u maar voor één opdrachtgever en is dat ook nog uw voormalige werkgever?
• Hoe presenteert u zich (inschrijving KvK, briefpapier, eigen werkruimte of kantoor, visitekaartjes, etc.)?
• Is er objectief gezien sprake van een reële winstverwachting?
Welke mogelijkheden zijn er?
De Belastingdienst kent drie hoofdcategorieën:
De ondernemer. Een ondernemer kan veel kosten die hij maakt ten laste brengen van de te belasten winst. Daarnaast gelden een aantal specifieke ondernemersaftrekposten.
De resultaatgenieter. Een resultaatgenieter is iemand die geen volledige ondernemer is, maar wel inkomsten geniet door het niet als werknemer verrichten van werkzaamheden. Vaak gaat het hierbij om bijverdiensten.
Het voordeel van deze categorie is dat u de kosten die u maakt om de inkomsten te verkrijgen kunt opvoeren als aftrekpost. De ondernemersaftrekposten gelden niet.
De werknemer. Een werknemer kan geen kostenaftrek claimen en heeft uiteraard ook geen recht op de ondernemersaftrekposten.
Zo voorkomt u al die trammelant!
De Belastingdienst kan vooraf, op uw verzoek, al beoordelen hoe uw situatie gekwalificeerd zal worden. De beslissing hierover wordt dan vastgelegd in een Verklaring arbeidsrelatie (VAR). We schreven daar al vaker over.
VAR ieder jaar opnieuw aanvragen! U moet jaarlijks een nieuwe VAR-aanvraag indienen bij de Belastingdienst, zoals u wellicht weet.
Tip. Deze aanvraag wordt in de toekomst nog makkelijker. In de eerste plaats kunt u vanaf 3 oktober het aanvraagformulier digitaal indienen via (http//www.belastingdienst.nl).
Tóch schriftelijk doen? Doet u de aanvraag liever tóch schriftelijk, dan kan dat natuurlijk ook nog steeds. De Belastingdienst heeft daarvoor een standaardaanvraagformulier in gebruik. Deze moet u dan invullen en opsturen naar de Belastingdienst. U kunt dat formulier meteen van onze DownloadZone halen, dan hoeft u daar niet naar op zoek. Lekker handig toch?
Een modelaanvraag VAR kunt u terugvinden op http://tipsenadvies.indicator.nl (TA 15.06.04).