WERVING & SELECTIE - 23.09.2008

Zoekt en gij zult vinden ...

Misschien herkent u het wel: u heeft een vacature en kunt de juiste kandidaat niet vinden. Om succes te hebben, moet u het dus ánders aanpakken. Wat kunt u leren van professionals? Een overzicht van succesvolle manieren.

Arbeidsmarktaanpak

Om te beginnen. Begin met het op papier zetten van de acties die u tot nu toe ondernomen heeft. Waar heeft u geadverteerd, hoe vaak heeft u geadverteerd, etc.

Profileren. Maak een profiel van de kandidaat die u zoekt. Zet alles helder op een rijtje: om hoeveel uur gaat het, welk loon heeft u te bieden, welke taken en verantwoordelijkheden gaat de kandidaat krijgen, welke vaardigheden moet de kandidaat minimaal hebben, moet het een jeugdige werknemer of juist een ervaren iemand zijn, enz.

‘Vrij denken’. Heeft u eenmaal een beeld, dan is de volgende stap om ‘out of the box’ te denken en te bekijken of er nog mogelijkheden zijn die u nog niet gebruikt heeft. Immers, veel van uw collega’s vissen in dezelfde vijver en dus is het zaak om u te onderscheiden van de rest.

Kortom: breng alle mogelijkheden die u nog niet benut heeft in kaart en pas deze toe. Blijf in oplossingen denken in plaats van in problemen en ontdek dat er wel degelijk mogelijkheden zijn.

Gemeenschappelijke initiatieven

Informeer bij uw gemeente of u bijvoorbeeld kunt participeren in stedelijke en regionale arbeidsmarktinitiatieven. Misschien kunt u deze initiatieven zelfs wel meeontwikkelen. Denk daarbij onder andere aan samenwerking met (beroeps) onderwijs en CWI, gemeente en UWV, bijvoorbeeld ten aanzien van de aanpak van de arbeidsmarkt. Op die manier bouwt u niet alleen een netwerk op, maar kunt u meezeilen op gemeenschappelijke initiatieven met als doel invulling van uw vacatures.

Hulp van het CWI

Maak een afspraak met een consulent van het CWI in uw regio. Maak gebruik van hun bekendheid met vele kandidaten. Met uw profiel in de hand kunnen zij misschien iets voor u betekenen in de werving. Wellicht kunnen zij een voorselectie uit hun bestand maken.

Tip. Informeer ook eens naar banenbeurzen en bekijk of u zich daar kunt presenteren. Op die manier kunt u op een andere manier belangstelling opwekken voor wat u te bieden heeft.

Tip. Als de kosten te hoog zijn, denk dan eens aan de mogelijkheid hier samen met een collega aan deel te nemen. Zo houdt u de kosten beheersbaar.

Stagiaires

Benader scholen met een aanbod van maatschappelijke stages voor hun leerlingen. Zo’n stage is voor veel jongeren een eerste kennismaking met werken. Als de stage aantrekkelijk is voor de jongere, raakt hij wellicht geïnteresseerd in werken bij uw bedrijf of in uw bedrijfstak.

Kijk over de grens

Maak een afspraak met een bureau dat gespecialiseerd is in de werving van buitenlandse kandidaten. Wellicht zijn de door u gewenste kandidaten wel in het buitenland te vinden. Let, als u met zo’n bureau in zee gaat, er wel op dat u alle gemaakte afspraken schriftelijk vastlegt.

Tip. Maak afspraken op basis van no cure, no pay. Laat het bureau de voorselectie doen en zo nodig zorgen voor een Nederlandse taaltraining en voor diplomawaardering. Bied de medewerker een tijdelijk contract aan. Zo zit u nergens aan vast.

Bekijk welke mogelijkheden u nog niet benut heeft en ga daar alsnog mee aan de slag. Denk ook aan minder bekende mogelijkheden zoals verschillende arbeidsmarktinitiatieven, maatschappelijke stages of buitenlandse medewerkers.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01