DIENSTEN - BEDRIJF - 25.09.2008

Vers voor de pers

Het schrijven van een persbericht is een vak apart. Waarop moet u letten en via welke online diensten kunt u uw pers­bericht het best wereldkundig maken?

Een pakkend persbericht

Omdat een persbericht heel anders is opgesteld dan een informatieve brief, reclame of een nieuwsbericht, is het raadzaam om u vooraf te ver­­diepen in het schrijven van zo’n bericht. Een prak­tische handleiding vindt u op MKB Servicedesk (http://www.mkbservicedesk.nl/590/het-persbericht-algemeen.htm), waar in drie arti­kelen uiteen wordt gezet hoe u een persbericht voorbereidt en verstuurt, hoe een persbericht moet worden opgesteld en via welke kanalen u zo’n bericht naar buiten brengt. Voor een nog uitvoerigere behandeling en tientallen tips voor de opbouw, de inhoud en de lay-out van uw pers­bericht kunt u terecht bij Het Communicatie Centrum (http://www.communicatie-centrum.nl - onder Communicatiemiddelen).

Gratis plaatsen

Als u uw persbericht via internet naar buiten wilt brengen, hoeft u dat niets te kosten.

Let op! Deze websites zijn uitsluitend bestemd voor pers­berichten, pure reclame is dus niet toegestaan.

1.PressCenter.nl (http://www.presscenter.nl) biedt gratis plaats aan uw persbericht. Via een online formulier kunt u de tekst invoeren en direct plaatsen. Registratie is niet vereist. Verspreiding via e-mail naar redacties is optioneel en niet gratis, maar de site vermeldt geen tarieven. Erg overzichtelijk is PressCenter.nl niet.

2. Prettiger leesbaar en doorzoekbaar is Nieuwsloket.nl (http://www.nieuwsloket.nl). Volgens de voorwaarden rekent men ‘gewoonlijk’ € 25 per geplaatst persbericht, maar de dienst is voorlopig nog geheel gratis. Registratie is ver­plicht.

Betaalde verspreiding

1. Nieuwsbank (http://www.nieuwsbank.nl) distribueert de titel van uw persbericht gratis onder abonnees, die tegen betaling het volledige bericht kunnen opvragen. Kiest u voor betaling, dan wordt uw volledige bericht verspreid onder 3.000 abon­nees en integraal geplaatst op de site. Eenmalige plaatsing kost € 57,12 (incl. BTW) en voor wie vaker een bericht wil plaatsen, zijn er ‘strippenkaarten’ (tot 60% korting bij 50 berichten).

2.AllePersberichten.nl (http://www.allepersberichten.nl)vraagt€ 49 incl. BTW voor een eenmalige plaatsing. Het bericht wordt dan op de site gezet en direct verspreid via e-mail en rss naar de media die zich hiervoor hebben in­­geschreven.

3. Voor ict-gerelateerde persberichten is Persberichten.com (http://www.persberichten.com) een prima alternatief. De kosten bedragen € 23 per plaatsing (excl. BTW) en uw persbericht belandt precies in de gewenste doelgroep. Naast de website en de rss-feed wordt uw bericht ook opgenomen in de dagelijkse ict-nieuwsbrief die wordt verzonden naar bijna 10.000 geregistreerde gebruikers.

4. Bent u uit op grote aandacht in de landelijke media, dan is het ANP (http://www.perssupport.nl) een professionele, maar ook prijzige keuze. Voor € 335 (excl. BTW) wordt uw bericht via het ANP Net verstuurd naar alle landelijke en regionale bladen, omroepen, radio- en tv-stations en over­heden. Uw bericht verschijnt ook op de website van ANP Pers Support. Aanvullend kan het ANP uw bericht versturen aan 5.000 redactieadressen van lokale vak- en consumentenmedia, verdeeld over 49 branches en 12 regio’s. De startkosten be­­dragen € 25 per branche en 25 cent per adres.

Plaats uw persbericht in ieder geval gratis op PressCenter.nl en Nieuwsloket.nl en kies eventueel een te betalen dienst die bij uw budget past. Verdiep u vooraf in de kunst van het schrijven van een persbericht.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01