Vers voor de pers
Het schrijven van een persbericht is een vak apart. Waarop moet u letten en via welke online diensten kunt u uw persbericht het best wereldkundig maken?
Een pakkend persbericht
Omdat een persbericht heel anders is opgesteld dan een informatieve brief, reclame of een nieuwsbericht, is het raadzaam om u vooraf te verdiepen in het schrijven van zo’n bericht. Een praktische handleiding vindt u op MKB Servicedesk (http://www.mkbservicedesk.nl/590/het-persbericht-algemeen.htm), waar in drie artikelen uiteen wordt gezet hoe u een persbericht voorbereidt en verstuurt, hoe een persbericht moet worden opgesteld en via welke kanalen u zo’n bericht naar buiten brengt. Voor een nog uitvoerigere behandeling en tientallen tips voor de opbouw, de inhoud en de lay-out van uw persbericht kunt u terecht bij Het Communicatie Centrum (http://www.communicatie-centrum.nl - onder Communicatiemiddelen).
Gratis plaatsen
Als u uw persbericht via internet naar buiten wilt brengen, hoeft u dat niets te kosten.
Let op! Deze websites zijn uitsluitend bestemd voor persberichten, pure reclame is dus niet toegestaan.
1.PressCenter.nl (http://www.presscenter.nl) biedt gratis plaats aan uw persbericht. Via een online formulier kunt u de tekst invoeren en direct plaatsen. Registratie is niet vereist. Verspreiding via e-mail naar redacties is optioneel en niet gratis, maar de site vermeldt geen tarieven. Erg overzichtelijk is PressCenter.nl niet.
2. Prettiger leesbaar en doorzoekbaar is Nieuwsloket.nl (http://www.nieuwsloket.nl). Volgens de voorwaarden rekent men ‘gewoonlijk’ € 25 per geplaatst persbericht, maar de dienst is voorlopig nog geheel gratis. Registratie is verplicht.
Betaalde verspreiding
1. Nieuwsbank (http://www.nieuwsbank.nl) distribueert de titel van uw persbericht gratis onder abonnees, die tegen betaling het volledige bericht kunnen opvragen. Kiest u voor betaling, dan wordt uw volledige bericht verspreid onder 3.000 abonnees en integraal geplaatst op de site. Eenmalige plaatsing kost € 57,12 (incl. BTW) en voor wie vaker een bericht wil plaatsen, zijn er ‘strippenkaarten’ (tot 60% korting bij 50 berichten).
2.AllePersberichten.nl (http://www.allepersberichten.nl)vraagt€ 49 incl. BTW voor een eenmalige plaatsing. Het bericht wordt dan op de site gezet en direct verspreid via e-mail en rss naar de media die zich hiervoor hebben ingeschreven.
3. Voor ict-gerelateerde persberichten is Persberichten.com (http://www.persberichten.com) een prima alternatief. De kosten bedragen € 23 per plaatsing (excl. BTW) en uw persbericht belandt precies in de gewenste doelgroep. Naast de website en de rss-feed wordt uw bericht ook opgenomen in de dagelijkse ict-nieuwsbrief die wordt verzonden naar bijna 10.000 geregistreerde gebruikers.
4. Bent u uit op grote aandacht in de landelijke media, dan is het ANP (http://www.perssupport.nl) een professionele, maar ook prijzige keuze. Voor € 335 (excl. BTW) wordt uw bericht via het ANP Net verstuurd naar alle landelijke en regionale bladen, omroepen, radio- en tv-stations en overheden. Uw bericht verschijnt ook op de website van ANP Pers Support. Aanvullend kan het ANP uw bericht versturen aan 5.000 redactieadressen van lokale vak- en consumentenmedia, verdeeld over 49 branches en 12 regio’s. De startkosten bedragen € 25 per branche en 25 cent per adres.