ZOEKEN - 25.09.2008

Nog een ‘second opinion’ nodig?

Wellicht gebruikt u - zoals zowat iedereen - Google voor een zoektocht op internet, maar wat dan met de goede oude metasearchers? Zijn die vandaag overbodig geworden of hebben ze nog wat extra’s te bieden?

1. Opboksen tegen Google. Af en toe wordt er nog eens een nieuwe zoekrobot gelanceerd, zoals vrij recentelijk Cuil (http://www.cuil.com), maar doorgaans kunnen die niet opboksen tegen dé referentie: Google (http://www.google.com). Zo­­genaamde metazoekers bieden echter iets extra’s: ze spreken tegelijkertijd diverse zoekrobots en thematische webgidsen aan. Kortom: u zoekt hiermee niet alleen bij bv. Google, maar in één moeite ook via andere zoekers, zoals Yahoo. Wij gingen na of dit veel voordelen oplevert bij vijf bekende metasearchers: MetaCrawler (http://www.metacrawler.com), ­Excite (http://www.excite.com), Dogpile (http://www.dogpile.com), ­Clusty (http://www.clusty.com - van ­Vivismo) en Mamma (http://www.mamma.com).

2. Opties. In tegen­stelling tot vroeger kunnen al deze metazoekers vandaag overweg met een zoekopdracht tussen aanhalingstekens (“...”) om een exacte term in te geven. Bovendien bieden ze nu allemaal de mogelijkheid om geavanceerd te zoeken, zo kunt u bv. bepaalde woorden uitsluiten in een zoek­opdracht. Bij Mamma vindt u die optie weliswaar niet bij geavanceerd zoeken, maar u kunt wel operatoren zoals ‘+’ en ‘-’ gebruiken. Dogpile is de enige waar u ook de gewenste ‘versheidsdatum’ van de resultaten kunt aangeven. Ter info: al deze opties krijgt u sowieso bij een rechtstreekse zoektocht via Google.

3. Scoren ze goed? Wij lanceerden drie speci­fieke zoekopdrachten: A. Vennootschap onder firma, B. Barack Obama en C. BMW X3. Onderaan in de tabel vindt u de resultaten. Mamma scoorde in onze test het slechtst. Deze metasearcher maakt dan ook geen gebruik van Google. Clusty doet dat ook niet en toch zijn de resultaten hier vergelijkbaar met die van de andere metazoekers (die wél allemaal Google en Yahoo doorzoeken). Hoe dan ook: de resultaten zijn eigenlijk nooit beter dan bij een rechtstreekse zoektocht via Google.

4. Niet meer de moeite dus? Vroeger vonden wij zulke meta­searchers eventueel nog interessant voor een second opinion, naast Google, maar daarvoor zijn ze nu ook te zwak be­­von­den. Wél handig vinden wij de ‘clustered’ zoektermen die ze alle­maal geven: voor de zoekterm ‘Barack Obama’ krijgt u bv. verfijnde zoeksuggesties zoals biografieën, facts, tijdslijnen, ‘Illinois’, ‘US Senate’, … De metasearchers denken dus mee met u. Op dat vlak scoort Clusty duide­lijk het beste: de ‘clusters’ zijn relevant en worden overzichtelijk weergegeven.

Aantal relevante hits binnen de eerste 10 resultaten voor:
Vennootschap onder firma Barack Obama BMW X3
MetaCrawler 4 5 4
Excite 4 5 4
Dogpile 5 5 4
Clusty 5 6 3
Mamma 0 4 2

Blijf bij Google voor uw zoektochten op internet, want de resultaten van metasearchers zijn eigenlijk nooit beter. Alleen als u behoefte heeft aan ‘clustered’ - lees: verwante - zoektermen, is Clusty een bezoekje waard.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01