Winkelweekaktie!
Het organiseren van een loterij heeft nogal wat voeten in de aarde. U zou kunnen kiezen voor een variant met minder haken en ogen, maar wat dacht u van een winkelweekactie?De winkelweekactie is een variant op de loterij en mag maximaal twee keer per jaar georganiseerd worden door ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Het is met name geschikt voor winkelcentra of -straten.
Welke regels gelden er? Ondanks dat er minder regels gelden dan voor een volwaardige loterij, is er toch nog een aantal regels waar u zich aan moet houden.
• er moeten ten minste tien ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf deelnemen;
• u hoeft bij de winkelweekactie geen algemeen belang te dienen;
• het gebruik van zogenaamde ‘instantloten’ waarbij de trekking al heeft plaatsgevonden en de klant bijv. een laagje van het lot moet afkrassen of een sticker moet verwijderen, is niet toegestaan;
• de loten moeten gratis aan klanten verstrekt worden;
• er is een vergunning nodig van de Kamer van Koophandel. U heeft dus geen toestemming van Burgemeester en wethouders of de minister van Justitie nodig. Dat scheelt meteen ook de kosten van leges;
• de winkelweekactie mag maximaal vier weken duren;
• u mag niet vaker dan twee keer per jaar een actie organiseren;
• het totaalbedrag aan prijzen mag de € 11.950,- niet te boven gaan;
• een prijs boven de € 454,- betekent 29% kansspelbelasting.