RECHT - 29.08.2008

Winkelweekaktie!

Het organiseren van een loterij heeft nogal wat voeten in de aarde. U zou kunnen kiezen voor een variant met minder haken en ogen, maar wat dacht u van een winkelweekactie?De winkelweekactie is een variant op de loterij en mag maximaal twee keer per jaar georganiseerd worden door ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Het is met name geschikt voor winkelcentra of -straten.

Welke regels gelden er? Ondanks dat er minder regels gelden dan voor een volwaardige loterij, is er toch nog een aantal regels waar u zich aan moet houden.

• er moeten ten minste tien ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf deelnemen;

• u hoeft bij de winkelweekactie geen algemeen belang te dienen;

• het gebruik van zogenaamde ‘instantloten’ waarbij de trekking al heeft plaatsgevonden en de klant bijv. een laagje van het lot moet afkrassen of een sticker moet verwijderen, is niet toegestaan;

• de loten moeten gratis aan klanten verstrekt worden;

• er is een vergunning nodig van de Kamer van Koophandel. U heeft dus geen toestemming van Burgemeester en wethouders of de minister van Justitie nodig. Dat scheelt meteen ook de kosten van leges;

• de winkelweekactie mag maximaal vier weken duren;

• u mag niet vaker dan twee keer per jaar een actie organiseren;

• het totaalbedrag aan prijzen mag de € 11.950,- niet te boven gaan;

• een prijs boven de € 454,- betekent 29% kansspelbelasting.

Een leuke actie voor uw klanten met weinig haken en ogen? Mobiliseer negen collega-ondernemers en organiseer een winkelweekactie!

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01