INTERNET - 18.04.2008

Ondernemers helpen vaak zelf de afpersers!

Minister Hirsch Ballin van Justitie luidt de noodklok over afpersing in ondernemersland. Ondernemers hebben vaak niet in de gaten dat zij zulke gasten in de kaart spelen. Waar doet u goed aan om dat te voorkomen?

Steeds vaker worden ondernemers het slachtoffer van afpersingen. Vaak is dit het gevolg van hun ondernemerssucces. Hierdoor bent u dus voor afpersers een interessante partij geworden. Het is namelijk alleen interessant om iemand af te persen als er iets substantieels valt te halen.

Weet dat er drie redenen zijn waarom mensen worden afgeperst: criminele, politiek/maatschappelijke of emotionele (bijvoorbeeld bij ontslag). En in de praktijk?

U verkoopt toch zeker geen ‘trash’?

Uit de praktijk blijkt dat ondernemers veelal vanuit emotionele redenen worden afgeperst. Hierbij kunt u denken aan rancune (of fanatisme) of aan afgunst/jaloezie. Het is dan ook van belang dat u zich bewust bent van de risico’s die u op dit gebied loopt. En, van wat u kunt doen om de kans op afpersing te verkleinen. Als u zich bewust bent van dit soort risico’s, heeft u voldoende tijd om u te laten adviseren en tijdig maatregelen te nemen.

Let op. Steeds vaker komt het voor dat potentiële afpersers het internet afsurfen op zoek naar slachtofferinformatie, úw informatie. En die informatie is gemakkelijk te vinden. Is het niet op het internet, dan is het wel in de prullenbak of afvalcontainer achter uw bedrijfspand.

Digitale info voor het oprapen?

Ondertussen zou het voor u een open deur moeten zijn: megabytes aan digitale informatie over u, uw onderneming en uw woonomgeving (Google Earth) liggen voor het oprapen. En veelal wordt deze informatie nota bene door de ondernemer zelf op internet gezet. Let op. Hierdoor draagt u dus bij aan uw ‘slachtofferprofiel’. Tip. Typ eens uw naam in op een van de zoekmachines en u zult verbaasd zijn over het aantal hits dat uit uw zoekactie naar voren komt. Stel uzelf de volgende vragen:

Hoeveel van de informatie achter de hits heb ik zelf op het World Wide Web vrijgegeven? Hoe loslippig zijn mijn partner en kinderen? Of zakelijk gezien: wat vertellen mijn medewerkers over mij/mijn bedrijf op een van de vele weblogs?

Wees alert

Naast op de bovengenoemde digitale manieren doen afpersers dit bijvoorbeeld ook door het benaderen van uw gezinsleden door het observeren van uw woon- en werkomgeving en het achter personen aanrijden, het zogenaamde ‘volgen’. De verkregen informatie (bijvoorbeeld de naam van uw sportvereniging, van uw kroeg, van uw bank, of zelfs uw bankrekeningnummer) is bruikbaar.

Wij willen u graag bewust maken van een groter wordend probleem. We willen u echter niet onnodig bang maken.

Tip 1. Wees alert. Als u bewust omgaat met informatie en dit onderwerp binnen uw gezin en de onderneming bespreekt, wordt dit risico minder groot. Overdrijf de zaken niet, bedenk dat de kans op afpersing relatief niet zo heel groot is.

Tip 2. Gooi nooit vertrouwelijke stukken, bankafschriften en brieven met persoonlijke inhoud (geboortedata, fiscaal nummer, etc.) in de prullenbak. Maak gebruik van een papiervernietiger of van een bedrijf dat al uw papierafval periodiek vernietigt.

Tip 3. Mocht afpersing u onverhoopt toch overkomen, neem een afperser dan altijd serieus. Schakel altijd de politie in.

Wees terughoudend in het naar buiten brengen van persoonlijke informatie, ook als het gaat om digitale informatie (op bijvoorbeeld uw website). Wees alert in contact met derden en zorg ervoor dat vertrouwelijke schriftelijke informatie wordt vernietigd.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01