Heeft u een spoorboekje?
Welke inspanningen moet u als werkgever minimaal doen binnen de Wet verbetering poortwachter om te voorkomen dat u een sanctie van het UWV krijgt als een zieke medewerker langdurig dreigt uit te vallen?
Veel werkgevers weten niet wat nu precies hun verplichtingen zijn als een werknemer langdurig ziek is. Er zijn ook nogal wat regeltjes die komen kijken als uw werknemer langdurig ziek is of dat dreigt te worden.
Deze onbekendheid kan leiden tot verkeerde of onvoldoende inspanningen, waardoor u als werkgever in het ergste geval zelfs geconfronteerd kunt worden met een loonsanctie van het UWV. Hoe kunt u dit voorkomen?
Waar moet u rekening mee houden?
De totale wachttijd is 104 weken, ofwel twee jaar. Binnen die twee jaar moet u als werkgever samen met uw werknemer, de bedrijfsarts en eventuele anderen alle noodzakelijke inspanningen doen om de werknemer weer aan het werk te krijgen. Het uitgangspunt is hierbij dat uw werknemer bij uw bedrijf in dienst blijft en zijn mogelijkheden optimaal benut worden met behoud van zo veel mogelijk loon (minimaal 65% van het eigen loon). De doelstelling is immers: ‘werk boven uitkering’. Deze inspanningen moeten worden vastgelegd in speciaal daarvoor gemaakte formulieren. U vindt deze formulieren op de website van het UWV.
U kunt relevante formulieren ook downloaden van http://personeel.indicator.nl (PS 13.12.05).
Een praktijkvoorbeeld. Stel, u bent eigenaar van een groot schoonmaakbedrijf en een medewerkster valt door rugklachten uit voor haar werk. Zij meldt zich ziek en kan de bedongen arbeid niet verrichten. De wachttijd van twee jaar gaat op dat moment lopen.
Tip. Spreek met uw werknemers af dat u de eerste twee ziektedagen het loon niet doorbetaalt.
Wat is ‘passend werk’?
Kan uw werknemer niet (meer) in zijn eigen functie aan de slag? Dan moeten u als werkgever samen met uw werknemer op zoek naar ander passend werk binnen de organisatie. Houd hierbij vooral rekening met:
• zijn arbeidsverleden;
• zijn opleiding;
• zijn gezondheidstoestand;
• zijn loon;
• zijn mogelijkheden en beperkingen.
Dit betekent onder andere dat het functieniveau van een nieuwe functie niet te veel mag afwijken van het niveau van de oude functie. En dat het arbeidspatroon van de nieuwe functie moet aansluiten bij dat van de oude. Dus als een werknemer overdag werkte, mag u niet van hem verwachten dat hij in de nachtdienst gaat werken.
Let op. U moet uitgaan van functies die binnen het bedrijf aanwezig zijn, niet van vacatures.
Terug naar het voorbeeld. In ons voorbeeld moet dus eerst gekeken worden of uw werkneemster haar eigen werk kan hervatten, mét of zonder aanpassingen. Belangrijk is daarbij de prognose van de bedrijfsarts. Immers, de klachten kunnen met de juiste behandeling verdwijnen, zodat zij haar eigen werk kan hervatten.
Pas als blijkt dat werkneemster echt niet haar eigen werk kan hervatten, ook niet met aanpassingen, kunt u gaan kijken naar ander werk binnen uw bedrijf. Ook hier moeten alle genoemde factoren worden meegewogen. Pas als er echt geen mogelijkheden binnen uw bedrijf zijn, kunt u gaan zoeken naar werk bij een andere werkgever. Pas dán kunt u spoor twee inzetten.