AUTO - 29.04.2008

Grote onderhoudsbeurt voor uw autoverzekering?

De concurrentie tussen verzekeringsmaatschappijen onderling op de ‘markt’ voor autoverzekeringen is enorm. Hoe kunt u van die concurrentie profiteren?

Scherpe premie? U heeft bij het afsluiten van uw autoverzekering ongetwijfeld, al dan niet samen met uw verzekeringsadviseur, goed gekeken naar een op dat moment voor u goede autoverzekering met een scherpe premie.

Overstappen gunstiger? Door de aangescherpte concurrentieverhoudingen tussen de verschillende autoverzekeringsmaatschappijen is het echter wel nuttig om zelf, of samen met uw adviseur, elke paar jaar te bekijken of u uw verzekeringen nog wel bij die autoverzekeraar moet laten of dat u beter (gunstiger) kunt overstappen.

Premie en wat nog meer?

Bonus-malus? Een autoverzekering heeft meestal een ‘bonus-malusladder’ van 20 treden. Iedere trede kent een eigen korting op de autoverzekeringspremie. De maximumkorting is 75-80%. Bij een schadeclaim valt u terug in treden en dat kan u wel 20% premiekorting kosten. Als u een schade claimt die onder de ‘beperkt casco’-rubriek (ook wel ‘mini-casco’ of ‘WA+’ genoemd) valt, dan kost u dat vaak géén bonuskorting.

Nieuw in autoverzekeringsland. Naast de premie en de voorwaarden van uw autoverzekering, bijvoorbeeld op het gebied van de nieuwwaarderegeling, is er een aantal nieuwe ontwikkelingen waar u op kunt letten, namelijk:

1. de ‘no-claimbeschermer’; door een meestal geringe extra premiebetaling voorkomt u no-claimterugval bij een schuldschade (geldt alleen voor de eerste schade in een jaar). Bij steeds meer autoverzekeraars kunt u deze no-claimbeschermer afsluiten, want steeds meer verzekeraars bieden deze ‘extra’ aan (informeer dus naar wat u dit extra aan premie kost);

2. ‘no-claimopbouw’; de traditionele no-claimopbouw is gebaseerd op schadevrije jaren. Elk schadevrij jaar klimt u één trede op de bonus-malusladder. Onlangs is een verzekeraar in Nederland gestart met een verzekering waarbij de no-claimopbouw niet jaarlijks, maar maandelijks plaatsvindt.

3. aantal kilometers; rijdt u met uw auto heel weinig kilometers per jaar, dan is de standaardinschaling bij verzekeraars (12.000 km/jr, 15.000 km/jr, 20.000 km/jr, onbeperkt km/jr) voor u wellicht veel te veel. Er is inmiddels een nieuwe verzekeraar in Nederland die de inschaling voor het aantal kilometers in schalen van 1.000 kilometer onderverdeelt. Tip. Rijdt u weinig kilometers, dan is dit voor u wellicht een optie.

Voor de hoogste no-claimkorting gaan?

Moet u altijd voor de hoogste ‘no-claimkorting’ kiezen? Nee, de korting wordt berekend over de door de verzekeraar gehanteerde brutobasispremie. Een verzekeraar met een hoge brutobasispremie hanteert misschien wel een hoge korting, maar de door u te betalen premie kan dan toch nog hoger uitvallen dan de premie van een verzekeraar die een lager kortingspercentage kent maar ook met een lagere brutobasispremie werkt.

Premievoorbeeld ‘middenklasser’. Uitgaande vaneen ‘gewone’ middenklasser van € 25.000,- en een premie gebaseerd op drie schadevrije jaren, levert dat de volgende verschillen op:

• goedkope verzekeraar: brutopremie € 1.695,-, korting 55%;

• dure verzekeraar: brutopremie € 3.140,-, korting 70%.

De ‘dure’ verzekeraar in dit voorbeeld geeft u dus meer korting, maar netto betaalt u meer premie. Kortom: kijk periodiek of uw autoverzekering nog bij een voor u goed passende verzekeraar is ondergebracht en let niet alleen op de premie!

Een ‘dure’ verzekeraar kan u meer korting geven, maar netto betaalt u meer premie. Dus bekijk of uw autoverzekering nog bij een voor u goed passende verzekeraar zit en let daarbij niet alleen op de premie!

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01