Hoe een bijtelling voor uw auto voorkomen?
Een collega-ondernemer met een auto van de zaak kreeg een forse belastingnavordering van de fiscus aan zijn broek. Hij moest aantonen dat hij op jaarbasis minder dan 500 privékilometers met die auto had gereden. Hoe dat zo?
Hoe werkt het fiscaal bekeken? Iedereen met een auto van de zaak die daarmee naast zakelijke ook privékilometers rijdt, krijgt een bijtelling op het inkomen. Per 2008 is deze bijtelling voor het privégebruik 25% van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Alleen voor bepaalde milieuvriendelijke auto’s (hybride auto’s) is de bijtelling ‘maar’ 14%. De fiscale inkomensbijtelling is alleen te voorkomen als u kunt aantonen dat u jaarlijks minder dan 500 kilometer voor privédoeleinden rijdt. Dit aantonen is niet altijd zo eenvoudig als het wellicht lijkt; lees verder wat een collega-ondernemer overkwam bij belastingcontrole!
Hoe voorkomt u een bijtelling?
Alleen als u op jaarbasis minder dan 500 kilometer in privé met de auto rijdt, kunt u een bijtelling voorkomen. U zult dit echter wel overtuigend moeten kunnen aantonen. Dat dit niet altijd zo eenvoudig is, merkte een collega-ondernemer. Hij moest de afwezigheid van privégebruik in een aantal jaren aantonen.
Bewijsmateriaal? De betreffende collega had al een aantal jaren de beschikking over een leaseauto van de zaak. Om aan te tonen dat hij onder het maximum aantal privékilometers was gebleven, toonde hij de inspecteur een kopie van zijn agenda’s en nota’s van garagebeurten. Aan de hand van de op de nota’s vermelde kilometerstanden en de uit de agenda’s blijkende zakelijke ritten, was hij van mening dat hij daarmee voldoende aan kon tonen dat hij de privé(500)kilometergrens niet had overschreden. Over de jaren 1999 en 2000 werden zijn opgaven geaccepteerd, maar over de daarop volgende drie jaar accepteerde de fiscus zijn verhaal niet meer zodat hij niet onder de bijtelling voor de auto van de zaak uit kwam.
Wat vond de rechter ervan? Volgens de rechter is uit agenda’s niet af te leiden wat het karakter (zakelijk of privé) van gemaakte afspraken is en welke afstanden er zijn gereden. Ook de garagenota’s kunnen hier niet aan bijdragen. Hieruit kunnen geen conclusies over het privégebruik van de auto van de zaak worden getrokken, aldus de rechter. Ook het feit dat de woning van uw collega zich tegenover zijn kantoor bevond en dat hij in privé eventueel ook over de auto van zijn echtgenote kon beschikken, hielp niet. Dit sluit volgens de rechter geen privéritten met de leaseauto uit.
Laatste poging?
Wat staat er in de weg? In een laatste poging om onder de fiscale bijtelling voor de auto van de zaak uit te komen, zei uw collega dat het vertrouwensbeginsel het toepassen van een bijtelling zou moeten voorkomen. Want in 1999 had hij zijn agenda en de kilometerstanden (via de garagenota’s) aan de fiscus getoond, om te voorkomen dat er over die vorm van bewijs later discussie zou ontstaan. Nu de aangiften over de jaren 1999 en 2000 waren gevolgd, mocht hij er volgens hem op vertrouwen dat de inspecteur akkoord ging met de manier waarop het zakelijk gebruik van de auto van de zaak werd aangetoond. Helaas kreeg hij ook hierin geen gelijk. De rechter besliste heel formeel dat: “Aan het uitblijven van een reactie door de fiscus op deze brief, niet het vertrouwen kan worden ontleend dat daarmee het bewijs van de omvang van het privégebruik voor andere jaren is geleverd”. Kortom: alleen een sluitende kilometeradministratie biedt een waterdichte garantie!
U kunt gratis een model kilometeradministratie downladen van http://bouw.indicator.nl (BW 10.14.02).