Niet op papier, soms toch geldig?
Een werkgever had zijn werknemers een fiets ter beschikking gesteld in ruil voor vakantiedagen. Zeg maar, het toepassen van het cafetariasysteem, dus uitruilen van loon tegen andere loonbestanddelen. Op zich dus niets mis mee. Maar toen begon de fiscus weer te emmeren.
Niet vastgelegd. De fiscus vond dat er geen sprake was van een cafetariasysteem omdat het niet schriftelijk was vastgelegd. Die afspraken waren immers met de werknemers mondeling gemaakt. En dat met alle gevolgen van dien (naheffing, boete, rente, etc.).
Toch geldig. Ook hier was de rechter (LJN: BA0779) u als werkgever goed gezind. Het stond voor de rechter vast dat de werknemers wel degelijk vakantiedagen hadden ingeleverd en daarvoor een fiets hadden gekregen die ze mochten houden. Pech voor de Belastingdienst dus.
Lesje geleerd? Dit liep natuurlijk goed af. Maar een ding kunt u hieruit wel leren. Namelijk, dat u zulk gedoe beter kunt voorkomen en zulke cafetaria-afspraken beter schriftelijk kunt vastleggen.
Gebruik het model cafetariasysteem dat u kunt downloaden van http://personeel.indicator.nl (PS 13.02.08).